Друк

Автор: Museum. Опубліковано в Виставки 2019

Виставка творів
українського архітектора, маляра, графіка, художника декоративно-ужиткового мистецтва, художника театру та українського кіно, мистецтвознавця, педагога, колекціонера
Василя Григоровича Кричевського
(1873, Ворожба, Україна – 1952, Каракас, Венесуела)
та українського живописця, графіка, педагога, художника кіно
Василя Васильовича Кричевського
(1901, Харків, Україна – 1979, Каліфорнія, США)
«ЛЕБЕДИНСЬКИЙ СКАРБ РОДИНИ КРИЧЕВСЬКИХ»
(з фондової колекції Лебединського міського музею імені Бориса Руднєва)

Унікальна колекція творів і архівних документів, подарованих Національному музею-заповіднику українського гончарства в Опішному представниками славетного роду Кричевських, заклала підвалини для створення нового структурного підрозділу – Музею мистецької родини Кричевських.

2018 року Музей мистецької родини Кричевських разом з іншими музеями України започаткував традицію з тимчасового обміну художніми роботами й архівними документами представників династії Кричевських задля експонування на виставках. Налагоджено співпрацю з Полтавським краєзнавчим музеєм імені Василя Кричевського, Сумським художнім музеєм імені Никанора Онацького й Лебединським міським художнім музеєм імені Бориса Руднєва.

Нині на виставці представлено художні роботи Василя Григоровича і його сина Василя Кричевських з фондової збірки Лебединського міського художнього музею імені Бориса Руднєва. Натомість Лебединський музей отримав змогу ознайомити містян і гостей з частиною колекції Музею мистецької родини Кричевських.
Експозицію виставки складає 41 художній твір: 11 робіт – Василя Григоровича і 30 – Василя Васильовича. Серед них – живопис і графіка; пейзажі, інтер’єри й орнамент; олією на картоні; аквареллю, олівцем чи то пером на папері…

Старійшина роду Кричевських – Василь Григорович – мав різносторонні захоплення: архітектура, художнє оформлення декорацій, костюмів, реквізитів для театру й кіно, педагогічна діяльність, колекціонування творів народного мистецтва, проте саме малярство й графіка не полишали його все життя.
Починаючи з 1902 року, Василь Кричевський регулярно здійснював етнографічні й художні експедиції по Харківщині, Київщині, Полтавщині, частково – Чернігівщині, Катеринославщині, Поділлю й Галичині, під час яких збирав і замальовував твори народного мистецтва, створював чимало етюдів. Він обожнював малювати українські пейзажі, сільські хатини, млини, вітряки. Як мистецтвознавець й архітектор він фіксував для подальшого використання у власній творчості інтер’єри українських помешкань з побутовими особливостями (мисники з посудом, меблі, форма й декоративне оздоблення печі), фрагменти традиційних сільських хатин.
Упродовж 1912–1914 років Василь Григорович керував килимарнею Варвари Ханенко в с. Оленівка (Київщина). Створював проекти килимів, вибійки, вишивки. Натхнення для створення орнаментальних композицій він черпав з народної творчості, проте переосмислював і модернізував її для подальшого використання в архітектурі, дизайні інтер’єрів, книжковій графіці й навіть в оформленні грошових знаків Доби Українських Визвольних Змагань (1917–1919). Постійно експериментував у пошуках нових форм, ритму, структури, сенсу. Його орнаментальна спадщина актуальна й нині.

Незважаючи на те, що з 1944 року Василю Григоровичу разом з родиною довелося залишити Батьківщину, він продовжив малювати «по пам’яті» рідний край, своє розбомблене більшовиками помешкання, знані, але зруйновані будівлі й споруди.

Василь Васильович Кричевський пішов шляхом батька-художника. Він – відомий український живописець, графік, педагог, художник кіно, почесний член Об’єднання мистців-українців Америки. Здобув освіту в Українській Академії Мистецтв (1917–1923) під керівництвом батька й дядька – Федора Григоровича Кричевського.

Василь Васильович принагідно малював чарівні українські пейзажі з натури, а потім, за потреби, повертався до них, повторюючи їх завдяки гарній зоровій пам’яті. Як і батько, любив зображувати сільські пейзажі, традиційні хатинки й архітектуру. Його живопис – емоційний і енергійний. В акварельних творах, для створення більш глибокого і яскравого ефекту, використовував графічні матеріали: олівці, ручку.
Особливу увагу мистець фіксував на небові й хмарах. Його художні твори гарно передають вдачу мистця. Вони легкі, вміло закомпоновані, і хоча мало деталізовані, проте вдало зображають колорит і атмосферу.
Упродовж 1944–1949 років родині довелося пройти довгий і складний шлях із рідного краю до вимушеної Батьківщини. У скрутні часи саме талант до малювання заспокоював, відволікав і лікував душевні рани, а отримані кошти за продані роботи рятували родину від голоду.

З 1949 року Василь Васильович мешкав у Пало-Альто (США). Натхненний навколишньою природою й архітектурою, він створив серію малюнків, присвячену мальовничим куточкам штату Каліфорнія. Проте останнє десятиліття свого життя й творчості мистець присвятив українським сільським пейзажам, мрійливим, романтичним, навіть дещо казковим.

Виставка має на меті ознайомити громадськість з творчістю й світоглядом мистецьких представників родини Кричевських, привити молоді любов до рідного краю й мистецтва, створити натхненну атмосферу для сучасних художників, керамістів, архітекторів, дизайнерів. Вона наочно демонструє багатогранність і художню обдарованість Кричевських

Замовити екскурсію