Людмила Пошивайло, куратор РЕТРОтижня керамологічних фільмів
«КІНЕМА+КЕРАМОС»

    Метою РЕТРОтижня керамологічних фільмів «КІНЕМА+КЕРАМОС» є популяризація мистецької спадщини українців, увічнення пам'яті про найвидатніших українських гончарів, художників-керамістів, заохочення громадян країни до художньої творчості.

   Місце проведення «КІНЕМА+КЕРАМОС»: Науково-дослідницький центр українського гончарства Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному (вул.Партизанська, 102, Опішне, Полтавщина, 38164, Україна; тел. +3 (05353) 42416, 42415, 42417.

   Час проведення:  25 червня – 30 червня 2012 року; початок кіносеансів: 11 год.; 20 год.

   Програму показу фільмів сформовано з колекції кіностудійних керамологічних стрічок:

  • «Круг» (Київнаукфільм, 1972; режисер Михайло Іллєнко, сценарист  Григорій Мєстєчкін, оператор Юрій Нейман; тривалість — 18 хвилин)

Найбільш ранній відомий науково-популярний фільм про українське гончарство, відзнятий 1972 року на Київській студії науково-популярних фільмів. Складається з кількох розрізнених сюжетів про творчість представників українського скульптурного ліплення 1960-х років – гончарів Івана Білика, Гаврила Пошивайла, Федора Олексієнка, Олександра Ганжі.

  • «Українська кераміка» (Укркінохроніка, 1981; тривалість — 8 хвилин 40 секунд).

Про видатних гончарів Опішного (Гаврила, Явдоху та Миколу Пошивайлів, Олександру Селюченко, Івана Білика, Настю Білик-Пошивайло, Михайла Китриша), та гончарні осередки — Косова, Ужгорода.

  • «Гончар» (Укркінохроніка, 1980; режисер Олександр Якимчук, сценарист Григорій Мєстєчкін; тривалість — 10 хвилин).

Про життєвий і творчий шлях гончаря Михайла Федосійовича Тарасенка з села Дибинці Київської області.

  •  «Круг» (Укртелефільм, 1988; Г.Криворчук, В.Вітер, Н.Гончаренко, І.Яковлєв; тривалість — 10 хвилин 30 секунд).

Про життєвий і творчий шлях гончарів Володимира та Мар’яна Бакусевичів з Гавареччини (Львівщина). Гаварецька димлена кераміка – особлива. Чорний колір глиняних виробів зі сріблястим декором немовби зафіксував красу ночі й безмір космосу українців. Створюючи вироби, Мар’ян Бакусевич, непоказний з виду чоловік, міняється на очах: погляд стає уважним, зосередженим, рухи – впевненими. На гончарному крузі під його чутливими пальцями в’язкий безформний кусень глини перетворюється в красу… А краса всесильна!

  •  «Щоб горно не згасло» (Укртелефільм, 1988; сценарист В.Деркач, режисер В.Гузик, оператор В.Тимченко; тривалість — 24 хвилини 48 секунд).

Чому сьогодні, у час технічного прогресу, звичайні черепки так притягують, змушують замислитися над магнетизмом гончарного рукомесла, асоціюючись у нашій уяві з мистецтвом Опішного. У травні 1988 року директор місцевого Музею гончарства Олесь Пошивайло разом з колишнім головним художником Опішнянського заводу «Художній керамік» Петром Ганжею розкопали давнє горно із фрагментами незвичайних глиняних мисок, які становлять значну наукову цінність. Мальовку ріжком було виконано віртуозно. І навіть знавці гончарної справи дивувалися вишуканій красі.
… Опішне наприкінці 1980-х років переживало не найкращі часи. На заводі «Художній керамік» залишилося лише сімнадцять гончарів, що гнали рукотворний план. Вийшли на заслужений відпочинок славетні майстри: Іван Білик, Гаврило Пошивайло, Василь Біляк, Василь Омеляненко. Відійшла в інші світи неперевершений творець народної іграшки Олександра Селюченко. За таких кризових умов у Опішному Олесь Пошивайло почав створювати Національний музей гончарства. Про тогочасний стан гончарного промеслу та перші кроки новітнього музею розповідає публіцистичний фільм Київських кінематографістів.

  •  «Гавареччина» (Укркінохроніка, 1988; О.Завгородня, І.Гольдштейн, В.Хотінов, Л.Рязанцев; тривалість — 17 хвилин 43 секунди).

Про життєвий і творчий шлях гончарів Мар’яна та Володимира Бакусевичів, Степана Гарбузинського з галицького села Гавареччина. Недалеко від Львова, у Золочівському районі, між селищем Олесько та селом Білий Камінь, у лісовій гущавині Воронецького узгір’я, біля підніжжя Святої гори сховалося невеличке село Гавареччина. Воно належить до тих небагатьох осередків, де споконвіку, від покоління до покоління, передавали як найдорожчу святиню таємниці гончарного ремесла, де гончарний круг був невід’ємним атрибутом хатнього інтер’єру, а отвір гончарної печі темнів чи не на кожному селянському обійсті…

  •  «Незабутні» («Відродження», 2009; режисер Людмила Пошивайло, сценарист Вікторія Зубань, оператори Людмила Пошивайло й Юрій Герасименко, монтажер Юрій Герасименко, диктор Ірина Чирка; тривалість — 13 хвилин 58 секунд).

Про мистецький подвиг корифеїв української кераміки, представників одного з найдревніших гончарних родів України, засновників першого в Україні приватного музею кераміки, Гаврила та Явдохи Пошивайлів (з нагоди 100-літнього ювілею славетного подружжя).

Фільм присвячено до 75-річчя від дня народження славетного гончаря, заслуженого майстра народної творчості України, лауреата премії імені Данила Щербаківського, лауреата Національної премії України імені Тараса Шевченка

  • «Гончарне розкрилля Михайла Китриша» («Відродження», 2011; режисер Людмила Пошивайло, автор тексту Олесь Пошивайло, оператори Людмила Пошивайло й Юрій Герасименко, монтажер Юрій Герасименко, диктор Ірина Чирка; тривалість — 9 хвилин 07 секунд).

  •  «Гончарівна» («Відродження», 2011; режисер Людмила Пошивайло, сценарист Людмила Пошивайло, оператори Олесь Пошивайло, Володимир Редчук, Людмила Пошивайло, Юрій Герасименко, монтажер Юрій Герасименко, диктор Ірина Чирка; тривалість — 11 хвилин 03 секунд).
  • Фільм про велеч і трагедію одинокої творчості славетної гончарки Олександри Селюченко. 
  • «Микола Пошивайло» («Відродження», 2010; режисер Людмила Пошивайло, сценарист Вікторія Зубань, оператор і монтажер Юрій Герасименко, диктор Ірина Чирка; тривалість — 15 хвилин 52 секунди).

Про мистецькі досягнення заслуженого майстра народної творчості України, лауреата Всеукраїнської літературно-мистецької премії імені Івана Нечуя-Левицького, гончаря Миколи Пошивайла з Опішного.

  •  «Іван Білик» («Відродження», 2010; режисер, оператор, сценарист Людмила Пошивайло, монтажер Юрій Герасименко, диктор Ірина Чирка; тривалість – 11 хвилин 29 секунд).

Про творчу харизму корифея української кераміки, заслуженого майстра народної творчості України, лауреата Національної премії України імені Тараса Шевченка, автора унікальної зооморфної скульптури, гончаря Івана Білика (з нагоди 100-річчя від дня народження славетного мистця).

  •  «Василь Омеляненко» («Відродження», 2010; режисер Людмила Пошивайло, сценаристи Людмила Пошивайло та Ірина Чирка, оператор і монтажер Юрій Герасименко, диктор Ірина Чирка; тривалість — 8 хвилин 54 секунди).

Про творчі досягнення заслуженого майстра народної творчості України, члена Національної спілки художників України й Національної спілки майстрів народного мистецтва України, лауреата Національної премії України імені Тараса Шевченка, автора унікальної барокової скульптури, гончаря Василя Омеляненка.

Приємного перегляду!