Іграшки Олександри Селюченко в колекції Леоніда Сморжа
Іграшки Олександри Селюченко в колекції Леоніда Сморжа
Починаючи з 1960-х років Леонід Сморж переймався долею опішненських гончарів: мав дружні зв’язки з багатьма гончарськими родинами, підтримував їх морально, популяризував їхню творчість у періодичних виданнях України. Особливі стосунки в нього склалися з Олександрою Селюченко. На той час вона вже була знаною майстринею іграшки.
Від моменту знайомства й до останніх днів життя гончарки Леонід Сморж листувався з нею, намагався пізнати її як людину, майстра кераміки, творчу особистість, досліджував її життєвий шлях і творчість. Він вважав її взірцем любові до глини, відданості родинному заняттю, сповідуванню батьківських заповітів.
В образотворенні Олександра Селюченко часто зверталася до творчості класиків-земляків. Особливо вона любила як письменника Миколу Гоголя: «Люблю я Гоголя. Це моя хвороба. Гоголь… у нього така багатогранна тематика, що його не можна не любити». Гончарка сміливо фантазувала, наділяючи добром та лагідністю виліплених з глини гоголівських героїв. Її чорти, відьми, різна нечисть випромінюють щирість і викликають посмішку в тих, хто їх споглядає.
Ці твори майстрині стали окрасою колекції Леоніда Сморжа. Ознайомитися з ними можна в Меморіальному музеї-садибі філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Запрошую відвідати!
Віра Радченко,
молодша наукова співробітниця Наукового відділу
Меморіального музею-садиби гончарки Олександри Селюченко Центру збереження гончарної спадщини України Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному
Підписи до фото:
• Олександра Селюченко. Іграшка «Чорт на коні». Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ліплення, проколювання, мальовка, 12,6х10х5,4 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла
• Олександра Селюченко. Пташка-свистунець. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ліплення, проколювання, мальовка, 10,7х9,5х6 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла
• Олександра Селюченко. Іграшка «Чорт з чортенятами». Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ліплення, проколювання, мальовка, 11,8х6,2х7,8 см; на денці ритований напис: «СО». Опішне, Полтавщина. 1970-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла
• Олександра Селюченко. Свистунець «Будьонівець на рибині». Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ліплення, проколювання, мальовка, 13,3х14,9х7,3 см. Опішне, Полтавщина. 1960-ті – 1970-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла
• Олександра Селюченко. Свистунець «Вершник». Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ліплення, проколювання, мальовка, 12,3х13,2х5,1 см. Опішне, Полтавщина. 1960-ті – 1970-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла.
• Олександра Селюченко. Іграшка «Дивний звір». Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ліплення, проколювання, мальовка, 11,5х5,9х5,5 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла
• Олександра Селюченко. «Бариня». Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ліплення, проколювання, мальовка, 22,2х8,5х10,3 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла
• Олександра Селюченко. Скульптура «Бариня з чортом». Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ліплення, проколювання, мальовка, 21,9х9,2х12,1 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла
Починаючи з 1960-х років Леонід Сморж переймався долею опішненських гончарів: мав дружні зв’язки з багатьма гончарськими родинами, підтримував їх морально, популяризував їхню творчість у періодичних виданнях України. Особливі стосунки в нього склалися з Олександрою Селюченко. На той час вона вже була знаною майстринею іграшки.
Від моменту знайомства й до останніх днів життя гончарки Леонід Сморж листувався з нею, намагався пізнати її як людину, майстра кераміки, творчу особистість, досліджував її життєвий шлях і творчість. Він вважав її взірцем любові до глини, відданості родинному заняттю, сповідуванню батьківських заповітів.
В образотворенні Олександра Селюченко часто зверталася до творчості класиків-земляків. Особливо вона любила як письменника Миколу Гоголя: «Люблю я Гоголя. Це моя хвороба. Гоголь… у нього така багатогранна тематика, що його не можна не любити». Гончарка сміливо фантазувала, наділяючи добром та лагідністю виліплених з глини гоголівських героїв. Її чорти, відьми, різна нечисть випромінюють щирість і викликають посмішку в тих, хто їх споглядає.
Ці твори майстрині стали окрасою колекції Леоніда Сморжа. Ознайомитися з ними можна в Меморіальному музеї-садибі філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Запрошую відвідати!
Віра Радченко,
молодша наукова співробітниця Наукового відділу
Меморіального музею-садиби гончарки Олександри Селюченко Центру збереження гончарної спадщини України Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному
Підписи до фото:
• Олександра Селюченко. Іграшка «Чорт на коні». Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ліплення, проколювання, мальовка, 12,6х10х5,4 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла
• Олександра Селюченко. Пташка-свистунець. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ліплення, проколювання, мальовка, 10,7х9,5х6 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла
• Олександра Селюченко. Іграшка «Чорт з чортенятами». Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ліплення, проколювання, мальовка, 11,8х6,2х7,8 см; на денці ритований напис: «СО». Опішне, Полтавщина. 1970-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла
• Олександра Селюченко. Свистунець «Будьонівець на рибині». Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ліплення, проколювання, мальовка, 13,3х14,9х7,3 см. Опішне, Полтавщина. 1960-ті – 1970-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла
• Олександра Селюченко. Свистунець «Вершник». Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ліплення, проколювання, мальовка, 12,3х13,2х5,1 см. Опішне, Полтавщина. 1960-ті – 1970-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла.
• Олександра Селюченко. Іграшка «Дивний звір». Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ліплення, проколювання, мальовка, 11,5х5,9х5,5 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла
• Олександра Селюченко. «Бариня». Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ліплення, проколювання, мальовка, 22,2х8,5х10,3 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла
• Олександра Селюченко. Скульптура «Бариня з чортом». Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ліплення, проколювання, мальовка, 21,9х9,2х12,1 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла