З ОСТАННЬОГО ГОРНА
З ОСТАННЬОГО ГОРНА
1987 року з 13 на 14 жовтня на подвір’ї гончарки Олександри Селюченко випалювали останні роботи майстрині. Після смерті Олександри Федорівни її майно було описано й передано на збереження до Музею гончарства. Серед того безцінного скарбу (глиняні скульптурки, фотосвітлини, епістолярні матеріали, декоративна мальовка тощо) було знайдено 247 невипалених робіт. Це справжній казковий, дивовижний селюченківський світ: розмаїття півників, птахів, казкових істот, круторогих баранців, гордовитих вершників, баринь, весільних сватів та гоголівських персонажей. Це її світ, її життя, її радість. Це з ними вона і жартувала, і сміялась, і плакала. Саме випалювання було однією з найболючіших проблем у творчості Олександри Федорівни: «Вогонь – друг і ворог, схоче – зробить непогано, а іншим разом викидаєш. А скільки закладено праці, та ще коли здоров’я таке!». Часто вона бідкалася, де б випалити власні вироби? Навіть коли були великі витрати при випалюванні, вона не зупинялася, навпаки, ще заповзятіше ліпила, складала на столі, на підвіконні й чекала, може, хтось із гончарів, що має горно, та й запропонує їй, мовляв: «Давай, Олександро, до мого в піч». Її власне горно збудоване за 3 роки до смерті, влітку 1984 року, друзями з Києва художниками-монументалістами Олександром Фисуном та Миколою Малишком. Ось, як про це згадує Олександр Фисун: «Де випалювати – ось що було для неї справжньою драмою. Треба було платити гроші, а звідки вони в неї? Часом виручали гончарі Китриш, Нікітченко. Взимі вона випалювала в хаті, в грубі. Але то не робота.
Я запропонував їй збудувати горн таки в неї на подвір’ї. Це було літо 1984 року… Була задоволена. Стала ще більше ліпити й привозила на ярмарки до Києва. У вдячність за це обіцяла для моїх донечок випалити повен горн іграшок, щоб у них був свій музей… А було ще й таке: прийшов я на ярмарок до Музею архітектури та побуту під Києвом. Це був вересень 1986 року. Дивлюся, продає Олександра Федорівна Селюченко разом з Галиною Іванівною Грипич свої роботи. Дивиться-дивиться на мене і: «Що ж ви, Олександре Васильовичу, горн такий зробили, він же ж не випалює!.. Як не вмієте, то й не беріться!..». Отак, ніби крижану воду, вилили на голову. Мені забракло слів. Відійшов. А вона… як засміється широко, розкотисто, мов дитина. І показує: дивіться, мовляв, які роботи з нашого горна. Каже: «Я наробила, заклала в горн, напалила. А тоді, як одкрила… взялася за голову і заголосила… з радості» [1, с.82].
Останні роки життя Олександри Федорівни були її лебединою піснею, були і найосяйнішою вершиною у творчості. Скільки було мрій, задумів, та не вдалося тому всьому здійснитися… Нині роботи з останнього горна можна побачити в експозиції Меморіального музею-садиби гончарки Олександри Селюченко.
1.Качкан Володимир. Жива глина: Мандрівка в минуле та сьогоднішнє Опішного. – Опішне: Українське Народознавство, 1994. – 232 с.: іл.
Наталія Ібрагімова,
Завідувачка Наукового відділу – Меморіальний музей-садиба
гончарки Олександри Селюченко
Підписи до фото:
1. Олександра Селюченко. Свистунець «Лев». Глина, ліплення, ритування, вдавлювання, проколювання, 12х10х6,4 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1419/К-1379. Фото Тараса Пошивайла
2. Олександра Селюченко. Свистунець «Лев». Глина, ліплення, ритування, вдавлювання, проколювання, 11,2х11,5х5,2 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1468/К-1428. Фото Тараса Пошивайла
3. Олександра Селюченко. Свистунець «Лев». Глина, ліплення, ритування, вдавлювання, проколювання, 9,5х9,3х5,3 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1469/К-1429. Фото Тараса Пошивайла
4. Олександра Селюченко. Свистунець «Лев». Глина, ліплення, ритування, вдавлювання, проколювання, 12,3х6,4х5,5 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1653/К-1613. Фото Тараса Пошивайла
5. Олександра Селюченко. Бариня з немовлям. Глина, ангоби, ліплення, вдавлювання, мальовка, 13,2х6х4,3 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1421/К-1381. Фото Тараса Пошивайла
6. Олександра Селюченко. Бариня. Глина, ангоби, ліплення, вдавлювання, мальовка, 13,5х7х4,4 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства,
КН-1424/К-1384. Фото Тараса Пошивайла
7. Олександра Селюченко. Бариня. Глина, ангоби, ліплення, вдавлювання, мальовка, 19,1х10,7х6,5 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1428/К-1388. Фото Тараса Пошивайла
8. Олександра Селюченко. Бариня. Глина, ангоби, ліплення, вдавлювання, мальовка, 19,1х10,1х8 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1434/К-1394. Фото Тараса Пошивайла
9. Олександра Селюченко. Бариня з дитям. Глина, ангоби, ліплення, вдавлювання, мальовка, 14,7х7,7х5,4 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1538/К-1498. Фото Тараса Пошивайла
10. Олександра Селюченко. Бариня. Глина, ангоби, ліплення, вдавлювання, мальовка, 16,4х7,8х5,7 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1609/К-1569. Фото Тараса Пошивайла
11. Олександра Селюченко. Свистунець «Пташка». Глина, ліплення, ритування, вдавлювання, проколювання, 9,2х7,7х4,5 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1429/К-1389. Фото Тараса Пошивайла
12. Олександра Селюченко. Свистунець «Пташка». Глина, ангоби, ліплення, ритування, вдавлювання, проколювання, мальовка, 9,5х7х2,5 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1431/К-1391. Фото Тараса Пошивайла
13. Олександра Селюченко. Свистунець «Півень». Глина, ліплення, ритування, вдавлювання, проколювання, 9х6,5х4,5 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1525/К-1485. Фото Тараса Пошивайла
14. Олександра Селюченко. Свистунець «Півень». Глина, ангоби, ліплення, ритування, вдавлювання, проколювання, мальовка, 11,9х9,2х6,5 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1545/К-1505. Фото Тараса Пошивайла
15. Олександра Селюченко. Свистунець «Півень». Глина, ангоби, ліплення, ритування, вдавлювання, проколювання, мальовка, 11,7х11,2х6,1 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1551/К-1511. Фото Тараса Пошивайла
16. Олександра Селюченко. Молоді. Глина, ангоби, ліплення, ритування, вдавлювання, мальовка, 9,2х8х4,8 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1448/К-1408. Фото Тараса Пошивайла
17. Олександра Селюченко. Куми. Глина, ангоби, ліплення, ритування, вдавлювання, мальовка, 13,8х10,1х4,5 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1460/К-1420. Фото Тараса Пошивайла
18.Олександра Селюченко. Куми. Глина, ліплення, ритування, вдавлювання, 10,8х7,9х4,9 см.
Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства,
КН-1495/К-1455. Фото Тараса Пошивайла
19.Олександра Селюченко. Молоді. Глина, ангоби, ліплення, ритування, вдавлювання, мальовка, 20х15,6х6,8 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1561/К-1521. Фото Тараса Пошивайла
20.Олександра Селюченко. Чорт і чортеня на звірові. Глина, ліплення, ритування, вдавлювання, проколювання, 13,3х10,1х5,8 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1442/К-1402. Фото Тараса Пошивайла
21.Олександра Селюченко. Вакула на чортові. Глина, ангоби, ліплення, ритування, вдавлювання, проколювання, мальовка, 12,3х6,4х5,5 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1453/К-1413. Фото Тараса Пошивайла
22.Олександра Селюченко. Солоха з дяком. Глина, ангоби, ліплення, ритування, вдавлювання, мальовка, 18х5х10,6 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1458/К-1418. Фото Тараса Пошивайла
23.Олександра Селюченко. Мавка. Глина, ліплення, ритування, вдавлювання, 20х9,5х8,9 см.
Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства,
КН-1534/К-1494. Фото Тараса Пошивайла
24.Олександра Селюченко. Чорт з чортеням. Глина, ліплення, ритування, вдавлювання, 15х8х5,5 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1559/К-1519. Фото Тараса Пошивайла
25.Олександра Селюченко. Вакула на чортові. Глина, ангоби, ліплення, ритування, вдавлювання, мальовка, 16,7х7,5х7,6 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1608/К-1568. Фото Тараса Пошивайла
26.Олександра Селюченко. Відьма на чортові. Глина, ліплення, ритування, вдавлювання, 11,3х10,3х8,4 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1613/К-1573. Фото Тараса Пошивайла
27.Олександра Селюченко. Композиція «Чорти». Глина, ліплення, ритування, вдавлювання, 10,6х13,7х5,8 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1625/К-1585. Фото Тараса Пошивайла
28.Олександра Селюченко. Чорт на свині. Глина, ангоби, ліплення, ритування, вдавлювання, проколювання, мальовка, 12,6х8,5х5,4 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1636/К-1596. Фото Тараса Пошивайла
29.Олександра Селюченко. Вершник. Глина, ангоби, ліплення, вдавлювання, проколювання, мальовка, 12,9х9,8х5,2 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1520/К-1480. Фото Тараса Пошивайла
30.Олександра Селюченко. Вершник. Глина, ангоби, ліплення, вдавлювання, проколювання, мальовка, 13,9х11,2х6,4 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1643/К-1603. Фото Тараса Пошивайла
31.Олександра Селюченко. Івасик-Телесик. Глина, ангоби, ліплення, вдавлювання, проколювання, мальовка, 10,3х9,6х6,2 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1656/К-1616. Фото Тараса Пошивайла
32.Олександра Селюченко. Баран на вовкові. Глина, ліплення, ритування, вдавлювання, проколювання, 10х11х4,4 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1554/К-1514. Фото Тараса Пошивайла
33.Олександра Селюченко. Баран на вовкові. Глина, ангоби, ліплення, ритування, вдавлювання, проколювання, мальовка, 12х9,4х6,5 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1452/К-1412. Фото Тараса Пошивайла
34.Олександра Селюченко. Козел-музикант. Глина, ангоби, ліплення, ритування, вдавлювання, проколювання, мальовка, 13,9х7х7,1 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1560/К-1520. Фото Тараса Пошивайла
35.Олександра Селюченко. Козел-бандурист. Глина, ангоби, ліплення, вдавлювання, проколювання, мальовка, 11,7х9х6,9 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1631/К-1591. Фото Тараса Пошивайла
36.Олександра Селюченко. Козел-бандурист. Глина, ангоби, ліплення, вдавлювання, ритування, проколювання, мальовка, 12,5х7х6,4 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1651/К-1611. Фото Тараса Пошивайла
37.Олександра Селюченко. Ведмідь з макітрою. Глина, ліплення, ритування, вдавлювання, проколювання, 10х6,4х5,8 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1614/К-1574. Фото Тараса Пошивайла
38.Олександра Селюченко. Чайка з чаєнятами. Глина, ангоби, ліплення, вдавлювання, ритування, проколювання, мальовка, 13,5х11,2х7 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1571/К-1531. Фото Тараса Пошивайла
39.Олександра Селюченко. Свистунець «Порося». Глина, ліплення, вдавлювання, ритування, проколювання, 5х7,5х4,9 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1526/К-1486. Фото Тараса Пошивайла
40.Олександра Селюченко. Свистунець «Порося». Глина, ліплення, вдавлювання, проколювання, 4,5х7,2х3,5 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1532/К-1492. Фото Тараса Пошивайла
41.Олександра Селюченко. Свистунець «Коник». Глина, ангоби, ліплення, вдавлювання, проколювання, мальовка, 11х8х4,7 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1563/К-1523. Фото Тараса Пошивайла
42.Олександра Селюченко. Свистунець «Корівка». Глина, ліплення, вдавлювання, ритування, проколювання, 8,2х7,8х3,4 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1617/К-1577. Фото Тараса Пошивайла
1987 року з 13 на 14 жовтня на подвір’ї гончарки Олександри Селюченко випалювали останні роботи майстрині. Після смерті Олександри Федорівни її майно було описано й передано на збереження до Музею гончарства. Серед того безцінного скарбу (глиняні скульптурки, фотосвітлини, епістолярні матеріали, декоративна мальовка тощо) було знайдено 247 невипалених робіт. Це справжній казковий, дивовижний селюченківський світ: розмаїття півників, птахів, казкових істот, круторогих баранців, гордовитих вершників, баринь, весільних сватів та гоголівських персонажей. Це її світ, її життя, її радість. Це з ними вона і жартувала, і сміялась, і плакала. Саме випалювання було однією з найболючіших проблем у творчості Олександри Федорівни: «Вогонь – друг і ворог, схоче – зробить непогано, а іншим разом викидаєш. А скільки закладено праці, та ще коли здоров’я таке!». Часто вона бідкалася, де б випалити власні вироби? Навіть коли були великі витрати при випалюванні, вона не зупинялася, навпаки, ще заповзятіше ліпила, складала на столі, на підвіконні й чекала, може, хтось із гончарів, що має горно, та й запропонує їй, мовляв: «Давай, Олександро, до мого в піч». Її власне горно збудоване за 3 роки до смерті, влітку 1984 року, друзями з Києва художниками-монументалістами Олександром Фисуном та Миколою Малишком. Ось, як про це згадує Олександр Фисун: «Де випалювати – ось що було для неї справжньою драмою. Треба було платити гроші, а звідки вони в неї? Часом виручали гончарі Китриш, Нікітченко. Взимі вона випалювала в хаті, в грубі. Але то не робота.
Я запропонував їй збудувати горн таки в неї на подвір’ї. Це було літо 1984 року… Була задоволена. Стала ще більше ліпити й привозила на ярмарки до Києва. У вдячність за це обіцяла для моїх донечок випалити повен горн іграшок, щоб у них був свій музей… А було ще й таке: прийшов я на ярмарок до Музею архітектури та побуту під Києвом. Це був вересень 1986 року. Дивлюся, продає Олександра Федорівна Селюченко разом з Галиною Іванівною Грипич свої роботи. Дивиться-дивиться на мене і: «Що ж ви, Олександре Васильовичу, горн такий зробили, він же ж не випалює!.. Як не вмієте, то й не беріться!..». Отак, ніби крижану воду, вилили на голову. Мені забракло слів. Відійшов. А вона… як засміється широко, розкотисто, мов дитина. І показує: дивіться, мовляв, які роботи з нашого горна. Каже: «Я наробила, заклала в горн, напалила. А тоді, як одкрила… взялася за голову і заголосила… з радості» [1, с.82].
Останні роки життя Олександри Федорівни були її лебединою піснею, були і найосяйнішою вершиною у творчості. Скільки було мрій, задумів, та не вдалося тому всьому здійснитися… Нині роботи з останнього горна можна побачити в експозиції Меморіального музею-садиби гончарки Олександри Селюченко.
1.Качкан Володимир. Жива глина: Мандрівка в минуле та сьогоднішнє Опішного. – Опішне: Українське Народознавство, 1994. – 232 с.: іл.
Наталія Ібрагімова,
Завідувачка Наукового відділу – Меморіальний музей-садиба
гончарки Олександри Селюченко
Підписи до фото:
1. Олександра Селюченко. Свистунець «Лев». Глина, ліплення, ритування, вдавлювання, проколювання, 12х10х6,4 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1419/К-1379. Фото Тараса Пошивайла
2. Олександра Селюченко. Свистунець «Лев». Глина, ліплення, ритування, вдавлювання, проколювання, 11,2х11,5х5,2 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1468/К-1428. Фото Тараса Пошивайла
3. Олександра Селюченко. Свистунець «Лев». Глина, ліплення, ритування, вдавлювання, проколювання, 9,5х9,3х5,3 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1469/К-1429. Фото Тараса Пошивайла
4. Олександра Селюченко. Свистунець «Лев». Глина, ліплення, ритування, вдавлювання, проколювання, 12,3х6,4х5,5 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1653/К-1613. Фото Тараса Пошивайла
5. Олександра Селюченко. Бариня з немовлям. Глина, ангоби, ліплення, вдавлювання, мальовка, 13,2х6х4,3 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1421/К-1381. Фото Тараса Пошивайла
6. Олександра Селюченко. Бариня. Глина, ангоби, ліплення, вдавлювання, мальовка, 13,5х7х4,4 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства,
КН-1424/К-1384. Фото Тараса Пошивайла
7. Олександра Селюченко. Бариня. Глина, ангоби, ліплення, вдавлювання, мальовка, 19,1х10,7х6,5 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1428/К-1388. Фото Тараса Пошивайла
8. Олександра Селюченко. Бариня. Глина, ангоби, ліплення, вдавлювання, мальовка, 19,1х10,1х8 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1434/К-1394. Фото Тараса Пошивайла
9. Олександра Селюченко. Бариня з дитям. Глина, ангоби, ліплення, вдавлювання, мальовка, 14,7х7,7х5,4 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1538/К-1498. Фото Тараса Пошивайла
10. Олександра Селюченко. Бариня. Глина, ангоби, ліплення, вдавлювання, мальовка, 16,4х7,8х5,7 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1609/К-1569. Фото Тараса Пошивайла
11. Олександра Селюченко. Свистунець «Пташка». Глина, ліплення, ритування, вдавлювання, проколювання, 9,2х7,7х4,5 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1429/К-1389. Фото Тараса Пошивайла
12. Олександра Селюченко. Свистунець «Пташка». Глина, ангоби, ліплення, ритування, вдавлювання, проколювання, мальовка, 9,5х7х2,5 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1431/К-1391. Фото Тараса Пошивайла
13. Олександра Селюченко. Свистунець «Півень». Глина, ліплення, ритування, вдавлювання, проколювання, 9х6,5х4,5 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1525/К-1485. Фото Тараса Пошивайла
14. Олександра Селюченко. Свистунець «Півень». Глина, ангоби, ліплення, ритування, вдавлювання, проколювання, мальовка, 11,9х9,2х6,5 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1545/К-1505. Фото Тараса Пошивайла
15. Олександра Селюченко. Свистунець «Півень». Глина, ангоби, ліплення, ритування, вдавлювання, проколювання, мальовка, 11,7х11,2х6,1 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1551/К-1511. Фото Тараса Пошивайла
16. Олександра Селюченко. Молоді. Глина, ангоби, ліплення, ритування, вдавлювання, мальовка, 9,2х8х4,8 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1448/К-1408. Фото Тараса Пошивайла
17. Олександра Селюченко. Куми. Глина, ангоби, ліплення, ритування, вдавлювання, мальовка, 13,8х10,1х4,5 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1460/К-1420. Фото Тараса Пошивайла
18.Олександра Селюченко. Куми. Глина, ліплення, ритування, вдавлювання, 10,8х7,9х4,9 см.
Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства,
КН-1495/К-1455. Фото Тараса Пошивайла
19.Олександра Селюченко. Молоді. Глина, ангоби, ліплення, ритування, вдавлювання, мальовка, 20х15,6х6,8 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1561/К-1521. Фото Тараса Пошивайла
20.Олександра Селюченко. Чорт і чортеня на звірові. Глина, ліплення, ритування, вдавлювання, проколювання, 13,3х10,1х5,8 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1442/К-1402. Фото Тараса Пошивайла
21.Олександра Селюченко. Вакула на чортові. Глина, ангоби, ліплення, ритування, вдавлювання, проколювання, мальовка, 12,3х6,4х5,5 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1453/К-1413. Фото Тараса Пошивайла
22.Олександра Селюченко. Солоха з дяком. Глина, ангоби, ліплення, ритування, вдавлювання, мальовка, 18х5х10,6 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1458/К-1418. Фото Тараса Пошивайла
23.Олександра Селюченко. Мавка. Глина, ліплення, ритування, вдавлювання, 20х9,5х8,9 см.
Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства,
КН-1534/К-1494. Фото Тараса Пошивайла
24.Олександра Селюченко. Чорт з чортеням. Глина, ліплення, ритування, вдавлювання, 15х8х5,5 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1559/К-1519. Фото Тараса Пошивайла
25.Олександра Селюченко. Вакула на чортові. Глина, ангоби, ліплення, ритування, вдавлювання, мальовка, 16,7х7,5х7,6 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1608/К-1568. Фото Тараса Пошивайла
26.Олександра Селюченко. Відьма на чортові. Глина, ліплення, ритування, вдавлювання, 11,3х10,3х8,4 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1613/К-1573. Фото Тараса Пошивайла
27.Олександра Селюченко. Композиція «Чорти». Глина, ліплення, ритування, вдавлювання, 10,6х13,7х5,8 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1625/К-1585. Фото Тараса Пошивайла
28.Олександра Селюченко. Чорт на свині. Глина, ангоби, ліплення, ритування, вдавлювання, проколювання, мальовка, 12,6х8,5х5,4 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1636/К-1596. Фото Тараса Пошивайла
29.Олександра Селюченко. Вершник. Глина, ангоби, ліплення, вдавлювання, проколювання, мальовка, 12,9х9,8х5,2 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1520/К-1480. Фото Тараса Пошивайла
30.Олександра Селюченко. Вершник. Глина, ангоби, ліплення, вдавлювання, проколювання, мальовка, 13,9х11,2х6,4 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1643/К-1603. Фото Тараса Пошивайла
31.Олександра Селюченко. Івасик-Телесик. Глина, ангоби, ліплення, вдавлювання, проколювання, мальовка, 10,3х9,6х6,2 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1656/К-1616. Фото Тараса Пошивайла
32.Олександра Селюченко. Баран на вовкові. Глина, ліплення, ритування, вдавлювання, проколювання, 10х11х4,4 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1554/К-1514. Фото Тараса Пошивайла
33.Олександра Селюченко. Баран на вовкові. Глина, ангоби, ліплення, ритування, вдавлювання, проколювання, мальовка, 12х9,4х6,5 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1452/К-1412. Фото Тараса Пошивайла
34.Олександра Селюченко. Козел-музикант. Глина, ангоби, ліплення, ритування, вдавлювання, проколювання, мальовка, 13,9х7х7,1 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1560/К-1520. Фото Тараса Пошивайла
35.Олександра Селюченко. Козел-бандурист. Глина, ангоби, ліплення, вдавлювання, проколювання, мальовка, 11,7х9х6,9 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1631/К-1591. Фото Тараса Пошивайла
36.Олександра Селюченко. Козел-бандурист. Глина, ангоби, ліплення, вдавлювання, ритування, проколювання, мальовка, 12,5х7х6,4 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1651/К-1611. Фото Тараса Пошивайла
37.Олександра Селюченко. Ведмідь з макітрою. Глина, ліплення, ритування, вдавлювання, проколювання, 10х6,4х5,8 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1614/К-1574. Фото Тараса Пошивайла
38.Олександра Селюченко. Чайка з чаєнятами. Глина, ангоби, ліплення, вдавлювання, ритування, проколювання, мальовка, 13,5х11,2х7 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1571/К-1531. Фото Тараса Пошивайла
39.Олександра Селюченко. Свистунець «Порося». Глина, ліплення, вдавлювання, ритування, проколювання, 5х7,5х4,9 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1526/К-1486. Фото Тараса Пошивайла
40.Олександра Селюченко. Свистунець «Порося». Глина, ліплення, вдавлювання, проколювання, 4,5х7,2х3,5 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1532/К-1492. Фото Тараса Пошивайла
41.Олександра Селюченко. Свистунець «Коник». Глина, ангоби, ліплення, вдавлювання, проколювання, мальовка, 11х8х4,7 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1563/К-1523. Фото Тараса Пошивайла
42.Олександра Селюченко. Свистунець «Корівка». Глина, ліплення, вдавлювання, ритування, проколювання, 8,2х7,8х3,4 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті – 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства, КН-1617/К-1577. Фото Тараса Пошивайла