Версія сайту для планшетів в процесі розробки. Ви можете переглянути наш сайт на телефоні або комп’ютері

Багатолітня дружба

12 Грудня 2021
Статті

Багатолітня дружба

12 Грудня 2021
Статті

Значна частина життя професора Леоніда Сморжа була пов’язана з опішненським гончарством. Колекціонер почав цікавитися цим ремеслом після випадкового відвідування заводу «Художній керамік», де він познайомився з тамтешніми працівниками: «Я став часто й подовгу бувати на робочому місці гончарів і малювальниць, вести з ними розмови на різні теми, з багатьма подружився, і ці стосунки і зв’язки ніколи не обривалися» [2, с. 402]. Зокрема, дружні стосунки в нього склалися з гончарською родиною Пошивайлів – Гаврилом Ничипоровичем, його дружиною Явдохою Данилівною та їхнім сином Миколою Гавриловичем. «З літа шістдесят восьмого року я в подружжя Пошивайлів став своєю людиною. Під час відпусток я часто бував у них, ми подовгу гомоніли на різні теми, і я не переставав дивуватися їхній мудрості, таланту, безмірній доброті і душевній щедрості» [1, с. 244].

Напевне, саме тому їхня творчість широко представлена в колекції кераміки Леоніда Сморжа (близько 190 виробів). Це вази, тарелі, миски, кухлі, горщики, глечики тощо. Усі твори вражають довершеними формами й витонченою опішненською мальовкою, зберігають найкращі традиції опішненського гончарства середини ХХ століття.

Окрасою колекції кераміки Леоніда Сморжа є, безумовно, великі тарелі Гаврила Ничипоровича, оздоблені неповторною мальовкою Явдохи Данилівни. На них зображено великі квіти, риби, конвалії. Чимало творів існують лише в одному екземплярі. У збірці кераміки не менш вишуканими є миски, виготовлені гончарським подружжям. А яке різноманіття мальованих кухлів та горщиків! 

Відвідувачі Меморіального музею-садиби філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа часто відмічають оригінальну цукорницю Гаврила та Явдохи Пошивайлів. Незвичним є вухо на покришці, яке виконано у вигляді двох баранців, що б’ються.

Особливу увагу привертає твір гончарського подружжя – банка-ваза, традиційну форму якого збагачено мальовкою. Головним інноваційним мотивом декору є зображення голуба, що свідчить про особистісний підхід Явдохи Данилівни. На денці цього виробу є напис білим ангобом «Л. С.», який, ймовірно, вказує на призначення банки-вази в дарунок Леоніду Сморжу й відтворює його ініціали. Загалом, серед глиняних виробів гончарської родини Пошивайлів, представлених у колекції професора, чимало виконані на замовлення збирача, про що свідчить запис у «Розповідях про незабутнє і незабутніх (спогади)»«…узяв більшу за попередні глиняну грудку і, кинувши її на центр круга, що крутився, тихим голосом сказав мені:

– Зроблю тобі тикву…

І ось через якісь хвилин дві-три під його руками, ніби силою чаклунства, поблискуючи вологими боками, виросла чудової форми посудина, про яку перед цим говорив я, мріючи про те, щоб мати її у своїй колекції, яку я збираю» [2, с. 406, 407].

Гаврило і Явдоха Пошивайли дарували Леоніду Сморжу не лише посуд, у його збірці є кілька декоративних скульптур їхнього авторства. Серед них скульптура «Птах», яка вирізняється з-поміж інших творів у колекції. Формою птах нагадує журавля: на високій ніжці-підставці знаходиться тулуб із високою шиєю, завершеною невеликою головою з довгим дзьобом. Мальовка на виробі ніби імітує пір’я птаха. 

Привертають увагу й чотирнадцять опішненських «баринь», авторами восьми з яких є Гаврило та Явдоха Пошивайли. Зазвичай, їхні «барині» були великих розмірів, теракотові й декоровані мальовкою. Проте «барині», подаровані Леоніду Сморжу, різних розмірів, три з них полив’яні, усі інші – теракотові. Цікаво, що одна з фігурок – невелика «бариня-свистунець».

Як не згадати про іграшки-солов’ї вирішені у вигляді маленького глечика чи горщика, до якого з одного боку приліплено голову птаха, з протилежного – хвіст з отвором для свистіння. Якщо цю посудину заповнити водою й подути в отвір, з’являється звук, схожий на тьохкання солов’я. Цікаво, що такі свистуни в Опішному виготовляло лише творче подружжя Пошивайлів, а пізніше – Микола Пошивайло.

«Колись, йдучи до себе в Міські Млини, я ніколи не обминав цю стару, обкладену цеглою і вкриту шифером, хату на краю селища, неподалік від кладовища, де мене завжди вітала радісними вигуками Явдоха Данилівна, а худе, часто вкрите сірою щетиною обличчя Гаврила Никифоровича осявалося усмішкою. Мене там завжди пригощали усим, що було кращим на той час, і завжди в тій хаті між нами точилася довга і приязна розмова», – згадував Леонід Опанасович [1, с. 243]. Іноді подружжя Пошивайлів він називав «моїми родичами», а його стаття, написана 2001 року й присвячена гончарському дуету зветься «Незабутні…». Мабуть, Гаврило Ничипорович і Явдоха Данилівна «незабутніми» були, передовсім, для нього самого. Учений писав: «Щоразу, коли я відвідую їхні могили, то вголос вітаюсь із ними й дякую долі, що вона свого часу звела мене з цими людьми» [2, с. 647].  

Інна Прокопенко,
завідувачка Меморіального музею-садиби філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа Центру збереження гончарної спадщини України Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному

Література:

  1. Сморж Леонід. Незабутні… / Леонід Сморж // Українська керамологія : національний науковий щорічник. 2001 / за редакцією доктора історичних наук Олеся Пошивайла. – Опішне : Українське Народознавство, 2001. – Кн. 1. – С. 243-254.
  2. Сморж Леонід. Розповіді про незабутнє і незабутніх (спогади) / Леонід Сморж. – Опішне : Українське Народознавство, 2017. – 864 с. – («Українська керамологічна мемуаристика», вип. 1).

Підписи до фото:

  1. Леонід Сморж, Гаврило Пошивайло, Явдоха Пошивайло, майстер цеху Дмитро Сердюченко на подвір’ї цеху № 4 заводу «Художній керамік». Опішне, Полтавщина. Липень 1968. Автор фото невідомий. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа
  2. Петро Ганжа, Гаврило Пошивайло, Леонід Сморж, Явдоха Пошивайло та Анатолій Григоренко. Опішне, Полтавщина. Серпень 1975. Фото Леоніда Сморжа. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа
  3. У сімейному музеї родини Пошивайлів: (зліва направо) Олесь Пошивайло, Гаврило Пошивайло, Явдоха Пошивайло та Леонід Сморж. Опішне, Полтавщина. 05.08.1987. Фото Ярослава Дацюка. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа
  4. Гаврило Пошивайло (форма), Явдоха Пошивайло (мальовка). Таріль. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, мальовка, 11,8х47,5 см. Опішне, Полтавщина. Кінець 1970-х років. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла
  5. Гаврило Пошивайло (форма), Явдоха Пошивайло (мальовка). Таріль. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, мальовка, 6х48,7 см. Опішне, Полтавщина. 19.04.1970. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла
  6. Гаврило Пошивайло (форма), Явдоха Пошивайло (мальовка). Таріль. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, мальовка, 5,7х29,5 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла
  7. Гаврило Пошивайло (форма), Явдоха Пошивайло (мальовка). Миска. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, вдавлювання, мальовка, 11,3х27,2 см. Опішне, Полтавщина. 1974. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла
  8. Гаврило Пошивайло (форма), Явдоха Пошивайло (мальовка). Кухоль. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ліплення, мальовка, 9,7х13,2 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла
  9. Гаврило Пошивайло (форма), Явдоха Пошивайло (мальовка). Посудина. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ліплення, мальовка, 13х12 см. Опішне, Полтавщина. Кінець 1960-х. Фото Тараса Пошивайла. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа
  10. Гаврило Пошивайло (форма), Явдоха Пошивайло (мальовка). Цукорниця. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ліплення, вдавлювання, мальовка, 14,3х18,4 см. Опішне, Полтавщина. Кінець 1960-х. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла
  11. Гаврило Пошивайло (форма), Явдоха Пошивайло (мальовка). Банка-ваза. Глинга, ангоби, полива, гончарний круг, мальовка, 31,2х19,6 см; на денці – напис «Л. С.»Опішне, Полтавщина. 1969–1970. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла
  12. Гаврило Пошивайло (форма), Явдоха Пошивайло (мальовка). Скульптура «Птах». Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ліплення, мальовка, 29,8х20х9,7 см. Опішне, Полтавщина. Кінець 1960-х. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла
  13. Гаврило Пошивайло (форма), Явдоха Пошивайло (мальовка). Бариня. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ліплення, проколювання, ритування, мальовка, 15,6х8,7х8,7 см. Опішне, Полтавщина. 1950-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла
  14. Гаврило Пошивайло (форма), Явдоха Пошивайло (мальовка). Соловей-свистунець. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ліплення, ритування, проколювання, мальовка, 7,3х10,5х5,8 см. Опішне, Полтавщина. 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла

Значна частина життя професора Леоніда Сморжа була пов’язана з опішненським гончарством. Колекціонер почав цікавитися цим ремеслом після випадкового відвідування заводу «Художній керамік», де він познайомився з тамтешніми працівниками: «Я став часто й подовгу бувати на робочому місці гончарів і малювальниць, вести з ними розмови на різні теми, з багатьма подружився, і ці стосунки і зв’язки ніколи не обривалися» [2, с. 402]. Зокрема, дружні стосунки в нього склалися з гончарською родиною Пошивайлів – Гаврилом Ничипоровичем, його дружиною Явдохою Данилівною та їхнім сином Миколою Гавриловичем. «З літа шістдесят восьмого року я в подружжя Пошивайлів став своєю людиною. Під час відпусток я часто бував у них, ми подовгу гомоніли на різні теми, і я не переставав дивуватися їхній мудрості, таланту, безмірній доброті і душевній щедрості» [1, с. 244].

Напевне, саме тому їхня творчість широко представлена в колекції кераміки Леоніда Сморжа (близько 190 виробів). Це вази, тарелі, миски, кухлі, горщики, глечики тощо. Усі твори вражають довершеними формами й витонченою опішненською мальовкою, зберігають найкращі традиції опішненського гончарства середини ХХ століття.

Окрасою колекції кераміки Леоніда Сморжа є, безумовно, великі тарелі Гаврила Ничипоровича, оздоблені неповторною мальовкою Явдохи Данилівни. На них зображено великі квіти, риби, конвалії. Чимало творів існують лише в одному екземплярі. У збірці кераміки не менш вишуканими є миски, виготовлені гончарським подружжям. А яке різноманіття мальованих кухлів та горщиків! 

Відвідувачі Меморіального музею-садиби філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа часто відмічають оригінальну цукорницю Гаврила та Явдохи Пошивайлів. Незвичним є вухо на покришці, яке виконано у вигляді двох баранців, що б’ються.

Особливу увагу привертає твір гончарського подружжя – банка-ваза, традиційну форму якого збагачено мальовкою. Головним інноваційним мотивом декору є зображення голуба, що свідчить про особистісний підхід Явдохи Данилівни. На денці цього виробу є напис білим ангобом «Л. С.», який, ймовірно, вказує на призначення банки-вази в дарунок Леоніду Сморжу й відтворює його ініціали. Загалом, серед глиняних виробів гончарської родини Пошивайлів, представлених у колекції професора, чимало виконані на замовлення збирача, про що свідчить запис у «Розповідях про незабутнє і незабутніх (спогади)»«…узяв більшу за попередні глиняну грудку і, кинувши її на центр круга, що крутився, тихим голосом сказав мені:

– Зроблю тобі тикву…

І ось через якісь хвилин дві-три під його руками, ніби силою чаклунства, поблискуючи вологими боками, виросла чудової форми посудина, про яку перед цим говорив я, мріючи про те, щоб мати її у своїй колекції, яку я збираю» [2, с. 406, 407].

Гаврило і Явдоха Пошивайли дарували Леоніду Сморжу не лише посуд, у його збірці є кілька декоративних скульптур їхнього авторства. Серед них скульптура «Птах», яка вирізняється з-поміж інших творів у колекції. Формою птах нагадує журавля: на високій ніжці-підставці знаходиться тулуб із високою шиєю, завершеною невеликою головою з довгим дзьобом. Мальовка на виробі ніби імітує пір’я птаха. 

Привертають увагу й чотирнадцять опішненських «баринь», авторами восьми з яких є Гаврило та Явдоха Пошивайли. Зазвичай, їхні «барині» були великих розмірів, теракотові й декоровані мальовкою. Проте «барині», подаровані Леоніду Сморжу, різних розмірів, три з них полив’яні, усі інші – теракотові. Цікаво, що одна з фігурок – невелика «бариня-свистунець».

Як не згадати про іграшки-солов’ї вирішені у вигляді маленького глечика чи горщика, до якого з одного боку приліплено голову птаха, з протилежного – хвіст з отвором для свистіння. Якщо цю посудину заповнити водою й подути в отвір, з’являється звук, схожий на тьохкання солов’я. Цікаво, що такі свистуни в Опішному виготовляло лише творче подружжя Пошивайлів, а пізніше – Микола Пошивайло.

«Колись, йдучи до себе в Міські Млини, я ніколи не обминав цю стару, обкладену цеглою і вкриту шифером, хату на краю селища, неподалік від кладовища, де мене завжди вітала радісними вигуками Явдоха Данилівна, а худе, часто вкрите сірою щетиною обличчя Гаврила Никифоровича осявалося усмішкою. Мене там завжди пригощали усим, що було кращим на той час, і завжди в тій хаті між нами точилася довга і приязна розмова», – згадував Леонід Опанасович [1, с. 243]. Іноді подружжя Пошивайлів він називав «моїми родичами», а його стаття, написана 2001 року й присвячена гончарському дуету зветься «Незабутні…». Мабуть, Гаврило Ничипорович і Явдоха Данилівна «незабутніми» були, передовсім, для нього самого. Учений писав: «Щоразу, коли я відвідую їхні могили, то вголос вітаюсь із ними й дякую долі, що вона свого часу звела мене з цими людьми» [2, с. 647].  

Інна Прокопенко,
завідувачка Меморіального музею-садиби філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа Центру збереження гончарної спадщини України Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному

Література:

  1. Сморж Леонід. Незабутні… / Леонід Сморж // Українська керамологія : національний науковий щорічник. 2001 / за редакцією доктора історичних наук Олеся Пошивайла. – Опішне : Українське Народознавство, 2001. – Кн. 1. – С. 243-254.
  2. Сморж Леонід. Розповіді про незабутнє і незабутніх (спогади) / Леонід Сморж. – Опішне : Українське Народознавство, 2017. – 864 с. – («Українська керамологічна мемуаристика», вип. 1).

Підписи до фото:

  1. Леонід Сморж, Гаврило Пошивайло, Явдоха Пошивайло, майстер цеху Дмитро Сердюченко на подвір’ї цеху № 4 заводу «Художній керамік». Опішне, Полтавщина. Липень 1968. Автор фото невідомий. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа
  2. Петро Ганжа, Гаврило Пошивайло, Леонід Сморж, Явдоха Пошивайло та Анатолій Григоренко. Опішне, Полтавщина. Серпень 1975. Фото Леоніда Сморжа. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа
  3. У сімейному музеї родини Пошивайлів: (зліва направо) Олесь Пошивайло, Гаврило Пошивайло, Явдоха Пошивайло та Леонід Сморж. Опішне, Полтавщина. 05.08.1987. Фото Ярослава Дацюка. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа
  4. Гаврило Пошивайло (форма), Явдоха Пошивайло (мальовка). Таріль. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, мальовка, 11,8х47,5 см. Опішне, Полтавщина. Кінець 1970-х років. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла
  5. Гаврило Пошивайло (форма), Явдоха Пошивайло (мальовка). Таріль. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, мальовка, 6х48,7 см. Опішне, Полтавщина. 19.04.1970. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла
  6. Гаврило Пошивайло (форма), Явдоха Пошивайло (мальовка). Таріль. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, мальовка, 5,7х29,5 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла
  7. Гаврило Пошивайло (форма), Явдоха Пошивайло (мальовка). Миска. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, вдавлювання, мальовка, 11,3х27,2 см. Опішне, Полтавщина. 1974. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла
  8. Гаврило Пошивайло (форма), Явдоха Пошивайло (мальовка). Кухоль. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ліплення, мальовка, 9,7х13,2 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла
  9. Гаврило Пошивайло (форма), Явдоха Пошивайло (мальовка). Посудина. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ліплення, мальовка, 13х12 см. Опішне, Полтавщина. Кінець 1960-х. Фото Тараса Пошивайла. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа
  10. Гаврило Пошивайло (форма), Явдоха Пошивайло (мальовка). Цукорниця. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ліплення, вдавлювання, мальовка, 14,3х18,4 см. Опішне, Полтавщина. Кінець 1960-х. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла
  11. Гаврило Пошивайло (форма), Явдоха Пошивайло (мальовка). Банка-ваза. Глинга, ангоби, полива, гончарний круг, мальовка, 31,2х19,6 см; на денці – напис «Л. С.»Опішне, Полтавщина. 1969–1970. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла
  12. Гаврило Пошивайло (форма), Явдоха Пошивайло (мальовка). Скульптура «Птах». Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ліплення, мальовка, 29,8х20х9,7 см. Опішне, Полтавщина. Кінець 1960-х. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла
  13. Гаврило Пошивайло (форма), Явдоха Пошивайло (мальовка). Бариня. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ліплення, проколювання, ритування, мальовка, 15,6х8,7х8,7 см. Опішне, Полтавщина. 1950-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла
  14. Гаврило Пошивайло (форма), Явдоха Пошивайло (мальовка). Соловей-свистунець. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ліплення, ритування, проколювання, мальовка, 7,3х10,5х5,8 см. Опішне, Полтавщина. 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла