Версія сайту для планшетів в процесі розробки. Ви можете переглянути наш сайт на телефоні або комп’ютері

ЕСЕЙ # 2 ПРОЦЕС ОБТОЧУВАННЯ ЗА ГОНЧАРНИМ КРУГОМ

24 Грудня 2022
Статті

ЕСЕЙ # 2 ПРОЦЕС ОБТОЧУВАННЯ ЗА ГОНЧАРНИМ КРУГОМ

24 Грудня 2022
Статті

ФІЛОСОФІЯ УКРАЇНСЬКОГО 
ГОНЧАРО-СВІТОТВОРЕННЯ 
В ЕСЕЙНИХ СПОВІДЯХ
НАТАЛІ КОРМЕЛЮК

Національний музей-заповідник українського гончарства
продовжує публікацію серії есейних самодосліджень
відомої американської художниці-керамістки,
кураторки Міжнародної Е-літньої академії гончарства,
українки НАТАЛІ КОРМЕЛЮК
про гончарство, кераміку, і, звичайно ж,
про культурну спадщину й історичну місію України. 

(див. ЕСЕЙ # 1 від 4 травня 2022 року)

ТА ЕСЕЙ # 2-1, присвячений темі обточування гончарного посуду 
(див.: «Значення обточування в процесі формування гончарного посуду»).

ЕСЕЙ # 2
ПРОЦЕС ОБТОЧУВАННЯ
ЗА ГОНЧАРНИМ КРУГОМ

ВКАЗІВКИ ДЛЯ ВИКОНАННЯ ОБТОЧУВАННЯ 

  1. Викрученому посуду необхідно дати можливість затугнути задля збереження викрученої форми під час обточування (іл. 1).
  1. «Прочитати форму» для підготовки до обточування.
  • Взяти посудину в руки й добре оглянути зсередини і ззовні, щоб виявити розбіжності в товщині стіни. Позначити місця розбіжностей.

СПРАВЖНІЙ КОНТУР ФОРМИ ВСЕРЕДИНІ

  • Дотиком і очима порівняти середні стіни посуду із зовнішньою стіною й боками.
  • Зазначити рискою місця, де товстіші стіни, для обточування.
  • Віднайти вертикальний простір стабільної колони всередині посуду*.
  • Зазначити рискою місце перехрестя на денці ззовні; це місце, де назовні розпочинається «утор» (іл. 2). Усе поза знаком − зайве й треба обточити.
  • Зазначити другою рискою товщину утора відповідно до товщини стіни посуду, йдучи в сторону середини денця (іл. 3).
  • Виміряти товщину денця, щоб знати скільки обточити і не врізатись в денце (іл. 4).
  • Щоб віднайти товщину самого денця, можна виміряти височину середини посуду і зовнішню височину. Різниця у висотах визначить товщину денця.
  • Запам’ятати внутрішній контур посудини, який треба відобразити на поверхні.
  1. Після «прочитання» форми, поставити посудину на центр круга денцем угору(іл. 2).
  1. Прикріпити посудину до круга глиною.

Узяти 4 малі кульки, на розмір горіха, й закріпити кожну кульку на чотирьох сторонах посудини. Притримати посудину однією рукою, а другою рукою притулити кульки до посудини й круга. Тиснути глину до круга, щоб вона розширилася й доторкалася до стіни посуду. Посуд готовий для обточування (іл. 5).

  1. Обточування.

Спосіб сидіння біля круга:

  • Гончар повинен сидіти близько до круга, щоб голова була над посудиною по вертикальній лінії від очей до виробу. Центрування тіла співпадає зі стабільною колоною. Круг, посудина й гончар – з’єднані над центром за однією вертикальною лінією.
  • Лікті сперти на ноги або користуватися вузькою дошкою на поперек ніг для опертя.
  • На гончарному крузі спершу задати середній темп руху, а відтак − опертися й вирізувати.
  1. Кроки самого обточування.
  • Прописати одне коло для розуміння, де межа утора (іл. 7).
  • Відтак поступово відрізати все, що лежить поза колом. Це − зайва глина. Обточувати тонкими шарами, доки не оформиться висота утора (іл. 8).
  • Відділити утор від основи посудини. Надати розуміння, що посудина − суцільна форма, яка має свій фундамент.
  • Обточити з боків посудину, де є зайва глина (іл. 8).
  • «ВАЖЛИВЕ ТЕ ЩО В ДУШІ!» 

Цей вираз часто чуємо, коли йдеться про характер людини. Справжню красу людини можна пізнати за її внутрішньою вдачею та духовними цінностями.

Під час обточування також треба звертати увагу на внутрішній контур посудини. Гончар вирішує загальний вигляд, а заодно − красу й характер посудини, знутра, коли викручує. Посудина народжується знутра! Обточування − це відображення того контуру, який внутрі. Зовнішний вигляд посудини виявляє повний образ внутрішньої форми й виготовляється без браку (див. запис «Значення обточування в процесі формування гончарного посуду»: https://www.facebook.com/MuseumOfPotteryInOpishnya/posts/pfbid0FvELst6FCnE5UABAGAQYJFUsoYX58E458pxjqPHh2sAUNmJLKtA7WMcSQFmHsKmWl). Коли стіни однакові, посуд виявляє свою правдомовність. Коли з боків є різниця в товщині, посуд деформується. Всі неправильності, які, здавалося, не будуть помітні після випалювання, появляються на зовнішній поверхні стіни й заважають у вигляді контуру.

  • Навести денце до такої ж товщини, що й стіна посудини (іл. 3).
  • Тримаючи ножик на «третю годину», вирізати тісну спіралю рубчиків від центру до наміченого утора (іл. 9).
  • Наставити ножик на «6-ту годину» й зрізати всі рубці, щоб денце знов було плоске (іл. 10). Повторювати ці два кроки й обточувати шарами, доки не отримаєте правильну товщину денця, відповідно до товщини посуду. Легке постукування пальцем по денцю віддає звук порожнього барабана. З часом, уміння «слухати» звук посудини допомагає пізнати правильну товщину денця (іл. 11).
  • Беручи посуд у руки, перевірити знутра і ззовні пальцями. Відчути вагу цілої посудини. Коли важка знизу, значить треба продовжувати обточувати.
  • Викінчення: обточити рубці ззовні на уторі та на денцеві, щоб не було гострого прямокутного вигляду. Зрізи мають бути навскіс. Ці деталі полегшують тертя по полиці горна, і виявляють геометричні лінії задля розуміння простору довкола посудини під час візуального аналізу (іл. 11, 12). Вигладити поверхню глини.

*«Віднайти колону під час обточування» − означає оформити фундамент як основу посуду. В англійській мові, у колі гончарів, це називається «stable column area». Поняття пов’язане з архітектурою форми. Гончар формує простір стабільної колони, коли викручує широчінь денця. Праця в межах простору стабільної колони під час викручування допомагає контролювати глину для вертикального витягування. 

ПІСЛЯМОВА

Працюючи над есеєм, я звертала особливу увагу на слова-терміни, що постали на основі української традиційної гончарної термінології. Дуже хочеться, щоб сучасна національна наукова керамологічна термінологія розросталася на підґрунті власних етнічних гончарних коренів, а не на запозиченнях іззовні, як це було ще донедавна, за колоніальної доби. Такий підхід лише оживлює, засвідчує й презентує світові українську гончарну спадщину.

Пригадую, що в мене з Олесем Пошивайлом була коротка розмова на цю тему ще 2019 року, коли ми були в Полтаві і я виїжджала до Києва. Тоді не було ясно, як збудеться процес оживлення керамологічної термінології.

Есей «Обточування гончарного посуду» сьогодні є однією з форм здійснення нашої мрії. Пригадалася розмова й радує, що можу бути частиною такого процесу становлення національного термінологічного словника.

Маю надію, що й гончарі матимуть можливість користуватися цими матеріалами. Зокрема ті, хто навчатимуть гончарству нові покоління мистців. Лексика необхідна й для викладання гончарства та керамології в закладах освіти. Я це спостерігаю щоразу, коли зустрічаю своїх студентів.

Я вже колись писала (і варто знову згадати!), що на співбесіді, при моєму вступі до опанування програми гончарства директор Колумбійського візуального арт-центру при Кафедрі кераміки в Антіох Університеті Річард Лафін підніс писанку і сказав: «Технічно ми можемо тобі тут все дати, але за натхненням тобі треба йти туди, звідки ця писанка!». Це було 1978 року. Незважаючи на те, що ціла програма, включно з самим директором, були захоплені японською естетикою в гончарстві, я все ж мала «зелений коридор» щодо розвитку своїх власних пошуків, які базувалися на надбаннях українських гончарів кінця ХІХ − ХХ століття і на гончарній спадщині доби Трипілля. Уже в ті роки виявлялося зацікавлення українським гончарством, яке було включено до навчальних керамологічних програм з історії гончарства світу.

ДУЖЕ ХОЧЕТЬСЯ, ЩОБ ТІ ГОНЧАРНІ СЛОВА,
І СЛОВНИК ЗАГАЛОМ,
І НАДАЛІ ОЖИВЛЮВАЛИСЯ!

P.S.: Відео-майстер-клас Наталі Кормелюк Natalia Kormeluk  «Обточування» див. тут: https://www.facebook.com/MuseumOfPotteryInOpishnya/videos/5909513335752227/

ІЛЮСТРАЦІЇ:

  1. Наталя Кормелюк. Кухлі. Коричнева кам’янкова маса,тиснення, ритування. Роквіль, США. 2022. Колекція та фото Наталі Кормелюк.
  2. Риска зовнішньої частини кільця.
  3. Товщина кільця. Ставити на центр.
  4. Товщина денця.
  5. Прикріплення до круга.
  6. Знаряддя для обточування.
  7. Зайва глина на денці (до кола).
  8. Обточена зовнішня частина утора.
  9. Наведення рубчиків.
  10. Відрізання рубчиків.
  11. Обточене денце до правильної товщини. Оформлене викінчення утора.
  12. Обточений кухоль. 

Роквіль, США
29.06 − 20.12.2022

ФІЛОСОФІЯ УКРАЇНСЬКОГО 
ГОНЧАРО-СВІТОТВОРЕННЯ 
В ЕСЕЙНИХ СПОВІДЯХ
НАТАЛІ КОРМЕЛЮК

Національний музей-заповідник українського гончарства
продовжує публікацію серії есейних самодосліджень
відомої американської художниці-керамістки,
кураторки Міжнародної Е-літньої академії гончарства,
українки НАТАЛІ КОРМЕЛЮК
про гончарство, кераміку, і, звичайно ж,
про культурну спадщину й історичну місію України. 

(див. ЕСЕЙ # 1 від 4 травня 2022 року)

ТА ЕСЕЙ # 2-1, присвячений темі обточування гончарного посуду 
(див.: «Значення обточування в процесі формування гончарного посуду»).

ЕСЕЙ # 2
ПРОЦЕС ОБТОЧУВАННЯ
ЗА ГОНЧАРНИМ КРУГОМ

ВКАЗІВКИ ДЛЯ ВИКОНАННЯ ОБТОЧУВАННЯ 

  1. Викрученому посуду необхідно дати можливість затугнути задля збереження викрученої форми під час обточування (іл. 1).
  1. «Прочитати форму» для підготовки до обточування.
  • Взяти посудину в руки й добре оглянути зсередини і ззовні, щоб виявити розбіжності в товщині стіни. Позначити місця розбіжностей.

СПРАВЖНІЙ КОНТУР ФОРМИ ВСЕРЕДИНІ

  • Дотиком і очима порівняти середні стіни посуду із зовнішньою стіною й боками.
  • Зазначити рискою місця, де товстіші стіни, для обточування.
  • Віднайти вертикальний простір стабільної колони всередині посуду*.
  • Зазначити рискою місце перехрестя на денці ззовні; це місце, де назовні розпочинається «утор» (іл. 2). Усе поза знаком − зайве й треба обточити.
  • Зазначити другою рискою товщину утора відповідно до товщини стіни посуду, йдучи в сторону середини денця (іл. 3).
  • Виміряти товщину денця, щоб знати скільки обточити і не врізатись в денце (іл. 4).
  • Щоб віднайти товщину самого денця, можна виміряти височину середини посуду і зовнішню височину. Різниця у висотах визначить товщину денця.
  • Запам’ятати внутрішній контур посудини, який треба відобразити на поверхні.
  1. Після «прочитання» форми, поставити посудину на центр круга денцем угору(іл. 2).
  1. Прикріпити посудину до круга глиною.

Узяти 4 малі кульки, на розмір горіха, й закріпити кожну кульку на чотирьох сторонах посудини. Притримати посудину однією рукою, а другою рукою притулити кульки до посудини й круга. Тиснути глину до круга, щоб вона розширилася й доторкалася до стіни посуду. Посуд готовий для обточування (іл. 5).

  1. Обточування.

Спосіб сидіння біля круга:

  • Гончар повинен сидіти близько до круга, щоб голова була над посудиною по вертикальній лінії від очей до виробу. Центрування тіла співпадає зі стабільною колоною. Круг, посудина й гончар – з’єднані над центром за однією вертикальною лінією.
  • Лікті сперти на ноги або користуватися вузькою дошкою на поперек ніг для опертя.
  • На гончарному крузі спершу задати середній темп руху, а відтак − опертися й вирізувати.
  1. Кроки самого обточування.
  • Прописати одне коло для розуміння, де межа утора (іл. 7).
  • Відтак поступово відрізати все, що лежить поза колом. Це − зайва глина. Обточувати тонкими шарами, доки не оформиться висота утора (іл. 8).
  • Відділити утор від основи посудини. Надати розуміння, що посудина − суцільна форма, яка має свій фундамент.
  • Обточити з боків посудину, де є зайва глина (іл. 8).
  • «ВАЖЛИВЕ ТЕ ЩО В ДУШІ!» 

Цей вираз часто чуємо, коли йдеться про характер людини. Справжню красу людини можна пізнати за її внутрішньою вдачею та духовними цінностями.

Під час обточування також треба звертати увагу на внутрішній контур посудини. Гончар вирішує загальний вигляд, а заодно − красу й характер посудини, знутра, коли викручує. Посудина народжується знутра! Обточування − це відображення того контуру, який внутрі. Зовнішний вигляд посудини виявляє повний образ внутрішньої форми й виготовляється без браку (див. запис «Значення обточування в процесі формування гончарного посуду»: https://www.facebook.com/MuseumOfPotteryInOpishnya/posts/pfbid0FvELst6FCnE5UABAGAQYJFUsoYX58E458pxjqPHh2sAUNmJLKtA7WMcSQFmHsKmWl). Коли стіни однакові, посуд виявляє свою правдомовність. Коли з боків є різниця в товщині, посуд деформується. Всі неправильності, які, здавалося, не будуть помітні після випалювання, появляються на зовнішній поверхні стіни й заважають у вигляді контуру.

  • Навести денце до такої ж товщини, що й стіна посудини (іл. 3).
  • Тримаючи ножик на «третю годину», вирізати тісну спіралю рубчиків від центру до наміченого утора (іл. 9).
  • Наставити ножик на «6-ту годину» й зрізати всі рубці, щоб денце знов було плоске (іл. 10). Повторювати ці два кроки й обточувати шарами, доки не отримаєте правильну товщину денця, відповідно до товщини посуду. Легке постукування пальцем по денцю віддає звук порожнього барабана. З часом, уміння «слухати» звук посудини допомагає пізнати правильну товщину денця (іл. 11).
  • Беручи посуд у руки, перевірити знутра і ззовні пальцями. Відчути вагу цілої посудини. Коли важка знизу, значить треба продовжувати обточувати.
  • Викінчення: обточити рубці ззовні на уторі та на денцеві, щоб не було гострого прямокутного вигляду. Зрізи мають бути навскіс. Ці деталі полегшують тертя по полиці горна, і виявляють геометричні лінії задля розуміння простору довкола посудини під час візуального аналізу (іл. 11, 12). Вигладити поверхню глини.

*«Віднайти колону під час обточування» − означає оформити фундамент як основу посуду. В англійській мові, у колі гончарів, це називається «stable column area». Поняття пов’язане з архітектурою форми. Гончар формує простір стабільної колони, коли викручує широчінь денця. Праця в межах простору стабільної колони під час викручування допомагає контролювати глину для вертикального витягування. 

ПІСЛЯМОВА

Працюючи над есеєм, я звертала особливу увагу на слова-терміни, що постали на основі української традиційної гончарної термінології. Дуже хочеться, щоб сучасна національна наукова керамологічна термінологія розросталася на підґрунті власних етнічних гончарних коренів, а не на запозиченнях іззовні, як це було ще донедавна, за колоніальної доби. Такий підхід лише оживлює, засвідчує й презентує світові українську гончарну спадщину.

Пригадую, що в мене з Олесем Пошивайлом була коротка розмова на цю тему ще 2019 року, коли ми були в Полтаві і я виїжджала до Києва. Тоді не було ясно, як збудеться процес оживлення керамологічної термінології.

Есей «Обточування гончарного посуду» сьогодні є однією з форм здійснення нашої мрії. Пригадалася розмова й радує, що можу бути частиною такого процесу становлення національного термінологічного словника.

Маю надію, що й гончарі матимуть можливість користуватися цими матеріалами. Зокрема ті, хто навчатимуть гончарству нові покоління мистців. Лексика необхідна й для викладання гончарства та керамології в закладах освіти. Я це спостерігаю щоразу, коли зустрічаю своїх студентів.

Я вже колись писала (і варто знову згадати!), що на співбесіді, при моєму вступі до опанування програми гончарства директор Колумбійського візуального арт-центру при Кафедрі кераміки в Антіох Університеті Річард Лафін підніс писанку і сказав: «Технічно ми можемо тобі тут все дати, але за натхненням тобі треба йти туди, звідки ця писанка!». Це було 1978 року. Незважаючи на те, що ціла програма, включно з самим директором, були захоплені японською естетикою в гончарстві, я все ж мала «зелений коридор» щодо розвитку своїх власних пошуків, які базувалися на надбаннях українських гончарів кінця ХІХ − ХХ століття і на гончарній спадщині доби Трипілля. Уже в ті роки виявлялося зацікавлення українським гончарством, яке було включено до навчальних керамологічних програм з історії гончарства світу.

ДУЖЕ ХОЧЕТЬСЯ, ЩОБ ТІ ГОНЧАРНІ СЛОВА,
І СЛОВНИК ЗАГАЛОМ,
І НАДАЛІ ОЖИВЛЮВАЛИСЯ!

P.S.: Відео-майстер-клас Наталі Кормелюк Natalia Kormeluk  «Обточування» див. тут: https://www.facebook.com/MuseumOfPotteryInOpishnya/videos/5909513335752227/

ІЛЮСТРАЦІЇ:

  1. Наталя Кормелюк. Кухлі. Коричнева кам’янкова маса,тиснення, ритування. Роквіль, США. 2022. Колекція та фото Наталі Кормелюк.
  2. Риска зовнішньої частини кільця.
  3. Товщина кільця. Ставити на центр.
  4. Товщина денця.
  5. Прикріплення до круга.
  6. Знаряддя для обточування.
  7. Зайва глина на денці (до кола).
  8. Обточена зовнішня частина утора.
  9. Наведення рубчиків.
  10. Відрізання рубчиків.
  11. Обточене денце до правильної товщини. Оформлене викінчення утора.
  12. Обточений кухоль. 

Роквіль, США
29.06 − 20.12.2022