Версія сайту для планшетів в процесі розробки. Ви можете переглянути наш сайт на телефоні або комп’ютері

Колекція українських рушників Леоніда Сморжа

15 Лютого 2022
Статті

Колекція українських рушників Леоніда Сморжа

15 Лютого 2022
Статті

Вишитий рушник – яскраве й самобутнє явище в історії українського народу. Він є свідченням становлення й розвитку нашої країни та її культури. Увійшовши в наше життя з початку цивілізації, український рушник і донині залишився живим і живильним видом українського народного мистецтва.

Починаючи з другої половини ХІХ століття серед творчої інтелігенції різних регіонів України стало популярним колекціонувавати зразки народного мистецтва, зокрема й рушникової вишивки. До збирацької діяльності тоді залучився й Леонід Сморж, сформувавши, у результаті, найбільшу в Україні приватну колекцію опішненської кераміки. Окрім глиняних виробів він збирав і інші народномистецькі твори: писанки, ікони і, звичайно ж, вишиті сорочки та рушники. «Частково я збирав і вишивку. Є трішки. Але вже тоді, коли Опішне вже фактично пограбували. Вивезли – Ленінград, Москва, Київ, потім музей, який у Переяславі-Хмельницькому, Сікорського. <> А я кинувся тоді, коли вже все повивозили» [2, арк. 3].

Та все ж Леоніду Сморжу вдалося віднайти близько сорока рушників, і рушників неабияких! На них зображені орнаментальні мотиви й образи, що трапляються переважно в Полтавщині: геометричний і рослинний орнаменти, вишивані літери, птахи, тварини, люди. На одному з рушників є навіть рядки української народної пісні: 

Сонце низенько,
Вечір близенько,
Іди ж до мене, 
Моє серденько.

Угорі вишиті літери «К» і «В», ймовірно, ініціали авторки цього рушника. На ньому зображено також будинок, біля якого стоять троє дівчат в українському одязі й віночках на голівках, поруч сидить чоловік із кобзою в руках. Під ним вишите слово «кобзѧрь». Справжня рушникова картина. На іншому рушникові зображено двох чоловіків-музик, один сидить на лавці, інший стоїть, поруч них – двоє дівчат, що танцюють. Крім людей, на ньому вишиті також олені, півні та птахи в оточенні багатого рослинного орнаменту. 

Однак найбільше Леонід Сморж пишався кілковими рушниками з пишно розвинутими рослинними орнаментами у вигляді дерев із пташками, вазонів, витких гірлянд тощо. Про них колекціонер говорив наступне: «Рушників у мене єсть декілька гарних, з якими я взагалі не хотів би розлучаться. Вони в мене там заховані в чемодані. Гарні» [1]. 

У колекції Леоніда Сморжа майже всі вишиті рушники полтавські, оскільки він збирав їх в Опішному та навколишніх селах. «Десь напитаю, шо єсть там рушник, або продають там рушник. І декілька раз навіть було так, шо в нас з Явдохою Данилівною конкуренція: хто перший» [1]А одного разу вони вдвох знайшли давній рушник і не змогли домовитися, кому ж він дістанеться. Тоді Явдоха Данилівна взяла й розрізала той рушник навпіл. Так і поділили. 

На жаль, автори вишитих рушників із колекції професора на сьогодні залишаються невідомими. Леонід Сморж не фіксував ніяких відомостей про віднайдені рушники, оскільки, як і кераміку, «збирав, не ставлячи ніякої мети зробити колекцію», колекціонував «для себе, для душі, для очей своїх» [1]. Його київське помешкання було густо оздоблене українськими рушниками. Вони висіли на стінах, дверях і стільцях, поміж картинами та іконами. Нині вони прикрашають експозицію Меморіального музею-садиби філософа й колекціонера Леоніда Сморжа, у тому числі й частина знайденого з Явдохою Данилівною рушника, інша – зберігається в Меморіальному музеї-садибі гончарської родини Пошивайлів. 

Інна Прокопенко,
завідувачка Меморіального музею-садиби 
філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа
Центру збереження гончарної спадщини України
Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному

Література:

  1. Спогади Леоніда Сморжа (1927 р. н.). [Аудіододаток до: Зубань Вікторія. Звіт про керамологічну експедицію] // Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Національний архів українського гончарства. – DVD фонд. – № 657.
  2.  Спогади Сморжа Леоніда (1927 р. н.). Звіт про керамологічну експедицію Оксани Ликової (Київ. 12.06.2005) [Розшифрування] // Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Національний архів українського гончарства. – Ф. 1. – Оп. 3. – Од. зб. 391. – 4 арк.

Підписи до фото:

  1. Леонід Сморж у власному помешканні. Київ. Червень 2005. Фото Оксани Ликової. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Національний архів українського гончарства
  2. Фрагмент інтер’єра київської квартири Леоніда Сморжа. Київ. Червень 2005. Фото Оксани Ликової. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Національний архів українського гончарства

3-4. Інтер’єр Меморіального музею-садиби філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Міські Млини, Полтавщина. 12.03.2014. Фото Тараса Пошивайла. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Національний архів українського гончарства

5. Автор невідомий. Рушник. Конопляне полотно, вишивання тамбурним швом, 391х50 см. Котелевський район, Полтавщина. Початок XX століття. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа, КН-17037/Т-983. Фото Тараса Пошивайла

6. Автор невідомий. Рушник. Конопляне полотно, нитки, вишивання рушниковим швом, 340х45 см. Полтавщина. Початок XX століття. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа, КН-17091/Т-1040. Фото Тараса Пошивайла

7. Автор невідомий. Рушник. Полотно, мережка, 111х51 см. Полтавщина. II чверть ХХ століття. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа, КН-17104/Т-1053. Фото Тараса Пошивайла

8. Автор невідомий. Рушник. Парусина, вишивання хрестиком, 154х42 см. Опішне, Полтавщина. Середина ХХ століття. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа, 
КН-17043/Т-989. Фото Тараса Пошивайла

9. Автор невідомий. Рушник. Конопляне полотно, нитки, вишивання хрестиком, мережка, 281х48 см. Лівобережна Україна. I половина XX століттяНаціональний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа, КН-17064/Т-1011. Фото Тараса Пошивайла

10, 11. Автор невідомий. Рушник. Конопляне полотно, вишивання рушниковим швом, 195х51 (1); 170х51 (2). Полтавщина. Початок XX століття. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа, КН-17039/Т-985 (1); Меморіальний музей-садиба гончарської родини Пошивайлів, 
НД-7279 
(2).

Фото Тараса Пошивайла

Вишитий рушник – яскраве й самобутнє явище в історії українського народу. Він є свідченням становлення й розвитку нашої країни та її культури. Увійшовши в наше життя з початку цивілізації, український рушник і донині залишився живим і живильним видом українського народного мистецтва.

Починаючи з другої половини ХІХ століття серед творчої інтелігенції різних регіонів України стало популярним колекціонувавати зразки народного мистецтва, зокрема й рушникової вишивки. До збирацької діяльності тоді залучився й Леонід Сморж, сформувавши, у результаті, найбільшу в Україні приватну колекцію опішненської кераміки. Окрім глиняних виробів він збирав і інші народномистецькі твори: писанки, ікони і, звичайно ж, вишиті сорочки та рушники. «Частково я збирав і вишивку. Є трішки. Але вже тоді, коли Опішне вже фактично пограбували. Вивезли – Ленінград, Москва, Київ, потім музей, який у Переяславі-Хмельницькому, Сікорського. <> А я кинувся тоді, коли вже все повивозили» [2, арк. 3].

Та все ж Леоніду Сморжу вдалося віднайти близько сорока рушників, і рушників неабияких! На них зображені орнаментальні мотиви й образи, що трапляються переважно в Полтавщині: геометричний і рослинний орнаменти, вишивані літери, птахи, тварини, люди. На одному з рушників є навіть рядки української народної пісні: 

Сонце низенько,
Вечір близенько,
Іди ж до мене, 
Моє серденько.

Угорі вишиті літери «К» і «В», ймовірно, ініціали авторки цього рушника. На ньому зображено також будинок, біля якого стоять троє дівчат в українському одязі й віночках на голівках, поруч сидить чоловік із кобзою в руках. Під ним вишите слово «кобзѧрь». Справжня рушникова картина. На іншому рушникові зображено двох чоловіків-музик, один сидить на лавці, інший стоїть, поруч них – двоє дівчат, що танцюють. Крім людей, на ньому вишиті також олені, півні та птахи в оточенні багатого рослинного орнаменту. 

Однак найбільше Леонід Сморж пишався кілковими рушниками з пишно розвинутими рослинними орнаментами у вигляді дерев із пташками, вазонів, витких гірлянд тощо. Про них колекціонер говорив наступне: «Рушників у мене єсть декілька гарних, з якими я взагалі не хотів би розлучаться. Вони в мене там заховані в чемодані. Гарні» [1]. 

У колекції Леоніда Сморжа майже всі вишиті рушники полтавські, оскільки він збирав їх в Опішному та навколишніх селах. «Десь напитаю, шо єсть там рушник, або продають там рушник. І декілька раз навіть було так, шо в нас з Явдохою Данилівною конкуренція: хто перший» [1]А одного разу вони вдвох знайшли давній рушник і не змогли домовитися, кому ж він дістанеться. Тоді Явдоха Данилівна взяла й розрізала той рушник навпіл. Так і поділили. 

На жаль, автори вишитих рушників із колекції професора на сьогодні залишаються невідомими. Леонід Сморж не фіксував ніяких відомостей про віднайдені рушники, оскільки, як і кераміку, «збирав, не ставлячи ніякої мети зробити колекцію», колекціонував «для себе, для душі, для очей своїх» [1]. Його київське помешкання було густо оздоблене українськими рушниками. Вони висіли на стінах, дверях і стільцях, поміж картинами та іконами. Нині вони прикрашають експозицію Меморіального музею-садиби філософа й колекціонера Леоніда Сморжа, у тому числі й частина знайденого з Явдохою Данилівною рушника, інша – зберігається в Меморіальному музеї-садибі гончарської родини Пошивайлів. 

Інна Прокопенко,
завідувачка Меморіального музею-садиби 
філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа
Центру збереження гончарної спадщини України
Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному

Література:

  1. Спогади Леоніда Сморжа (1927 р. н.). [Аудіододаток до: Зубань Вікторія. Звіт про керамологічну експедицію] // Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Національний архів українського гончарства. – DVD фонд. – № 657.
  2.  Спогади Сморжа Леоніда (1927 р. н.). Звіт про керамологічну експедицію Оксани Ликової (Київ. 12.06.2005) [Розшифрування] // Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Національний архів українського гончарства. – Ф. 1. – Оп. 3. – Од. зб. 391. – 4 арк.

Підписи до фото:

  1. Леонід Сморж у власному помешканні. Київ. Червень 2005. Фото Оксани Ликової. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Національний архів українського гончарства
  2. Фрагмент інтер’єра київської квартири Леоніда Сморжа. Київ. Червень 2005. Фото Оксани Ликової. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Національний архів українського гончарства

3-4. Інтер’єр Меморіального музею-садиби філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Міські Млини, Полтавщина. 12.03.2014. Фото Тараса Пошивайла. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Національний архів українського гончарства

5. Автор невідомий. Рушник. Конопляне полотно, вишивання тамбурним швом, 391х50 см. Котелевський район, Полтавщина. Початок XX століття. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа, КН-17037/Т-983. Фото Тараса Пошивайла

6. Автор невідомий. Рушник. Конопляне полотно, нитки, вишивання рушниковим швом, 340х45 см. Полтавщина. Початок XX століття. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа, КН-17091/Т-1040. Фото Тараса Пошивайла

7. Автор невідомий. Рушник. Полотно, мережка, 111х51 см. Полтавщина. II чверть ХХ століття. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа, КН-17104/Т-1053. Фото Тараса Пошивайла

8. Автор невідомий. Рушник. Парусина, вишивання хрестиком, 154х42 см. Опішне, Полтавщина. Середина ХХ століття. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа, 
КН-17043/Т-989. Фото Тараса Пошивайла

9. Автор невідомий. Рушник. Конопляне полотно, нитки, вишивання хрестиком, мережка, 281х48 см. Лівобережна Україна. I половина XX століттяНаціональний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа, КН-17064/Т-1011. Фото Тараса Пошивайла

10, 11. Автор невідомий. Рушник. Конопляне полотно, вишивання рушниковим швом, 195х51 (1); 170х51 (2). Полтавщина. Початок XX століття. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа, КН-17039/Т-985 (1); Меморіальний музей-садиба гончарської родини Пошивайлів, 
НД-7279 
(2).

Фото Тараса Пошивайла