Мальовані миски
Мальовані миски
Здавна одним із найважливіших предметів інтер’єру українського традиційного житла були мальовані миски, котрі відігравали важливу роль як у побуті, так і звичаях українців. Їх використовували для подавання на стіл страв, зберігання продуктів, вживання їжі, а також в обрядах та ритуалах (на хрестинах, весіллі, у замовляннях і ворожінні тощо). Мальованими мисками оздоблювали кімнати-світлиці. За звичаєм, хати в Україні, особливо в селах, мали різьблений мисник з мальованими барвистими мисками, які надавали оселі святковості.
В Опішному гончарі виготовляли посуд з місцевої, легкоплавкої глини («гончарний глей або червоний глей»), яка після випалювання набувала коричнево-червоного кольору.
Миски гончар формував на гончарному крузі. Завершальним моментом виготовлення гончарних мисок було їх оздоблення. За давньою традицією мальовку майстри наносили на верхню частину посудини. Це був геометричний або рослинний орнамент, нерідко на виробах зустрічаються зображення риб, птахів. Мальовкою здебільшого займався не сам гончар, а хтось із його сім’ї (дружина, донька) або ж наймана робітниця.
Нині поціновувачі народного мистецтва охоче прикрашають своє помешкання творами декоративної кераміки як сучасних майстрів, так і майстрів минулого.
Мальована миска – невід’ємна складова численних музейних і приватних зібрань в Україні та за її межами. Унікальна колекція глиняних мисок розміщена в Меморіальному музеї-садибі філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Авторами мисок є відомі опішненські гончарі: Гаврило та Микола Пошивайли, Михайло Китриш. Вироби майстрів оздоблені талановитими малювальницями: Параскою Біляк, Явдохою Пошивайло.
Людмила Шевченко,
молодший науковий співробітник Меморіального музею-садиби
філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа Центру збереження гончарної спадщини України Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному
Підписи до фото.
- Автор форми: невідомий , автор мальовки: П.П. Біляк. Миска. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, мальовка, 7,6х19,5 см. Опішне, Полтавщина. 1968–1969. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла.
- Автор форми: Г.Н. Пошивайло, автор мальовки: Я.Д. Пошивайло. Миска. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, мальовка, 5,8х19,7 см. Опішне, Полтавщина. 1974 – 1975. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла.
- Автор форми: Г.Н. Пошивайло, автор мальовки: Я.Д. Пошивайло. Миска. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, мальовка, 5,4х18,8 см. Опішне, Полтавщина. 1974 –1975. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла.
- Автор форми: Г.Н. Пошивайло, автор мальовки: Я. Д. Пошивайло. Миска. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, мальовка, 6,2х20,2 см. Опішне, Полтавщина. 1974 –1975. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла.
- Автор: М. Є.Китриш. Миска. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, мальовка, 3,3х9,2 см. Опішне, Полтавщина. 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла.
- Автор: М. Є. Китриш. Миска. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, мальовка, 4,2х9,9 см. . Опішне, Полтавщина. 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла.
- Автор форми: Г. Н. Пошивайло, автор мальовки: Я. Д. Пошивайло. Миска. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, мальовка, 6,9х18,7 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла.
- Автор форми: Г. Н. Пошивайло, автор мальовки: Я. Д. Пошивайло. Миска. На денці ритований напис: «ПГН ПRД». Глина, ангоби, полива, гончарний круг, вдавлювання, мальовка, 11,2х25,8 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла.
- Автор форми: Г. Н. Пошивайло, автор мальовки: Я. Д. Пошивайло. Миска. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, вдавлювання, мальовка, 9,8х21 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла.
- Автор форми: Г. Н. Пошивайло, автор мальовки: Я. Д. Пошивайло. Миска. На денці ритований напис: «Пошивайли Г.Н. R/Д. Опішні 74 р.» Глина, ангоби, полива, гончарний круг, вдавлювання, мальовка, 11,3х27,2 см. Опішне, Полтавщина. 1974. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла.
- Автор: невідомий. Миска. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, мальовка, 6,3х21 см Опішне, Полтавщина. 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла.
- Автор: невідомий. Миска. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, мальовка, 6,8х19,2 см. Опішне, Полтавщина. Кінець 1970-х – початок 1980-х років. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному. Фото Тараса Пошивайла.
- Автор: невідомий. Миска. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, мальовка, 5,3хх21,9 см. Опішне, Полтавщина. 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла.
- Автор: невідомий. Автор мальовки: П. П. Біляк. Миска. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, мальовка, 7,7х19,6 см. Опішне,Полтавщина. 1968 – 1969. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла.
- Автор форми: Г. Н. Пошивайло, автор мальовки: Я. Д. Пошивайло. Миска. Глина, ангоби. Гончарний круг, мальовка, 6,9х19,7 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла.
- Автор: невідомий. Миска. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, мальовка, 7,8х20,5 см. Опішне, Полтавщина. 1970 –1980-ті роки. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла.
Здавна одним із найважливіших предметів інтер’єру українського традиційного житла були мальовані миски, котрі відігравали важливу роль як у побуті, так і звичаях українців. Їх використовували для подавання на стіл страв, зберігання продуктів, вживання їжі, а також в обрядах та ритуалах (на хрестинах, весіллі, у замовляннях і ворожінні тощо). Мальованими мисками оздоблювали кімнати-світлиці. За звичаєм, хати в Україні, особливо в селах, мали різьблений мисник з мальованими барвистими мисками, які надавали оселі святковості.
В Опішному гончарі виготовляли посуд з місцевої, легкоплавкої глини («гончарний глей або червоний глей»), яка після випалювання набувала коричнево-червоного кольору.
Миски гончар формував на гончарному крузі. Завершальним моментом виготовлення гончарних мисок було їх оздоблення. За давньою традицією мальовку майстри наносили на верхню частину посудини. Це був геометричний або рослинний орнамент, нерідко на виробах зустрічаються зображення риб, птахів. Мальовкою здебільшого займався не сам гончар, а хтось із його сім’ї (дружина, донька) або ж наймана робітниця.
Нині поціновувачі народного мистецтва охоче прикрашають своє помешкання творами декоративної кераміки як сучасних майстрів, так і майстрів минулого.
Мальована миска – невід’ємна складова численних музейних і приватних зібрань в Україні та за її межами. Унікальна колекція глиняних мисок розміщена в Меморіальному музеї-садибі філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Авторами мисок є відомі опішненські гончарі: Гаврило та Микола Пошивайли, Михайло Китриш. Вироби майстрів оздоблені талановитими малювальницями: Параскою Біляк, Явдохою Пошивайло.
Людмила Шевченко,
молодший науковий співробітник Меморіального музею-садиби
філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа Центру збереження гончарної спадщини України Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному
Підписи до фото.
- Автор форми: невідомий , автор мальовки: П.П. Біляк. Миска. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, мальовка, 7,6х19,5 см. Опішне, Полтавщина. 1968–1969. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла.
- Автор форми: Г.Н. Пошивайло, автор мальовки: Я.Д. Пошивайло. Миска. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, мальовка, 5,8х19,7 см. Опішне, Полтавщина. 1974 – 1975. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла.
- Автор форми: Г.Н. Пошивайло, автор мальовки: Я.Д. Пошивайло. Миска. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, мальовка, 5,4х18,8 см. Опішне, Полтавщина. 1974 –1975. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла.
- Автор форми: Г.Н. Пошивайло, автор мальовки: Я. Д. Пошивайло. Миска. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, мальовка, 6,2х20,2 см. Опішне, Полтавщина. 1974 –1975. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла.
- Автор: М. Є.Китриш. Миска. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, мальовка, 3,3х9,2 см. Опішне, Полтавщина. 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла.
- Автор: М. Є. Китриш. Миска. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, мальовка, 4,2х9,9 см. . Опішне, Полтавщина. 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла.
- Автор форми: Г. Н. Пошивайло, автор мальовки: Я. Д. Пошивайло. Миска. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, мальовка, 6,9х18,7 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла.
- Автор форми: Г. Н. Пошивайло, автор мальовки: Я. Д. Пошивайло. Миска. На денці ритований напис: «ПГН ПRД». Глина, ангоби, полива, гончарний круг, вдавлювання, мальовка, 11,2х25,8 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла.
- Автор форми: Г. Н. Пошивайло, автор мальовки: Я. Д. Пошивайло. Миска. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, вдавлювання, мальовка, 9,8х21 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла.
- Автор форми: Г. Н. Пошивайло, автор мальовки: Я. Д. Пошивайло. Миска. На денці ритований напис: «Пошивайли Г.Н. R/Д. Опішні 74 р.» Глина, ангоби, полива, гончарний круг, вдавлювання, мальовка, 11,3х27,2 см. Опішне, Полтавщина. 1974. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла.
- Автор: невідомий. Миска. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, мальовка, 6,3х21 см Опішне, Полтавщина. 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла.
- Автор: невідомий. Миска. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, мальовка, 6,8х19,2 см. Опішне, Полтавщина. Кінець 1970-х – початок 1980-х років. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному. Фото Тараса Пошивайла.
- Автор: невідомий. Миска. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, мальовка, 5,3хх21,9 см. Опішне, Полтавщина. 1980-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла.
- Автор: невідомий. Автор мальовки: П. П. Біляк. Миска. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, мальовка, 7,7х19,6 см. Опішне,Полтавщина. 1968 – 1969. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла.
- Автор форми: Г. Н. Пошивайло, автор мальовки: Я. Д. Пошивайло. Миска. Глина, ангоби. Гончарний круг, мальовка, 6,9х19,7 см. Опішне, Полтавщина. 1970-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла.
- Автор: невідомий. Миска. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, мальовка, 7,8х20,5 см. Опішне, Полтавщина. 1970 –1980-ті роки. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла.