Версія сайту для планшетів в процесі розробки. Ви можете переглянути наш сайт на телефоні або комп’ютері

МЕТОДИЧНІ ПІДХОДИ ЗІ ШЛІКЕРАМИ Й АНГОБАМИ

16 Серпня 2023
Статті
МЕТОДИЧНІ ПІДХОДИ ЗІ ШЛІКЕРАМИ Й АНГОБАМИ

МЕТОДИЧНІ ПІДХОДИ ЗІ ШЛІКЕРАМИ Й АНГОБАМИ

16 Серпня 2023
Статті

Доброго дня, Музею!

Писати листа  – це як виїзд на рівну трасу в ясний день!

Увага зосереджена на конкретних темах.

Попри всю обстановку довкілля, утворюється яскравіша цілісніть,

яка допомагає розмістити все на свої відповідні місця: 

де ліси, де поля, де поселення, а де – пусто.

Під час їзди, коли дивитися в далечінь дороги, усе зливається в одну точку.

В реальності ніколи до однієї точки не доїжджаємо

Форми денного поруч і займають повну увагу! 

Рух під час їзди не дає зупинитися на одному місці.

Діалог, наповнений змістом пережитого, оживлює прийдешнє! 

Тільки раз попадає сюдою їхати! 

Деталі скоро пробігають і всіх не охопити, не задержати. 

Такою була недільна розмова. 

Смак подорожі зберігається! 

Розмова була нагодою помандрувати. 

Запитання, чи встигаю сідати за круг, досі лунає по дворі й нагадує посидіти за кругом щодня, хоча б на годину! У понеділок і вівторок місила глину, обточувала і викручувала по кілька годин. Сьогодні – середа й пів дня йде на роботу з глиною. 

Кілька разів у році ґрунтовно поновлюю свої ангоби. Мотивацією є те, що в суботу і в неділю готуюся викладати майстер-клас праці з ангобами. Люблю працю з ангобами! Плинний рух кольорової глини, який виливається на поверхні форми в налаштований напрям, єднається зі спорідненою основою як одне ціле, й віддає чуття руки, зберігає неповторну життєву мить в тій мові, якою говорить гончар! «Діалог, наповнений змістом пережитого, оживлює прийдешнє! Тільки раз попадає сюдою їхати!» 

Запросила громадська майстерня, в якій згуртовані майстри, щоб провести «воркшоп» (workshop) з традиційної мальовки й долучити кілька методів праці з ангобами. Це мене радує, тому що ангоби – то «моє»! Ось таке оголошення подали, щоб гончарі зареєструвалися (кількість обмежена: до 10 осіб): 

«МЕТОДИЧНІ ПІДХОДИ ЗІ ШЛІКЕРАМИ Й АНГОБАМИ.

У практичному форматі учасники пізнаватимуть відмінності й методи праці зі змішаними шлікерами, ангобами, підглазурями, і патинами по мʼяких, напівсухих, і сухих глиняних формах. Методи праці включатимуть ріжкування, фляндрівку, мультишарування, монотипні відбитки, сграфіто і мока розпущення (slip trailing, feathering, multi layering, monoprinting, sgraffito, and mocha diffusion). Зміст викладу включатиме формули ангобів, характеристики ангобів, технічні підходи, знаряддя й створення власних кольорів, користуючись шлікерами. Увагу учасників буде сфокусовано на різних методах художньої обробки глини, повʼязаних із етапами використання ангобів, сушіння й глазурування. Кожний учасник обдумає, як зможе привнести ангоби у свій особистий стиль праці. 

Учасники мають бути готові працювати й принести своє гончарне знаряддя: пензлики різного розміру, знаряддя для вирізання, посудини для ангобів, власний шлікер (консистенції шлікера) і 5-8 виготовлених напівпідсушених форм».

Власна праця в майстерні й виклад повʼязані. До такого подвійного підходу я роками звикла. Здається, що ціле життя таким було. Уподібнюю підхід до способу ведення спіралі, коли викручую форму на крузі. Є внутрішня спіраль, яка виконується лівою рукою на внутрішньому контурі форми, коли викручувати на крузі, і вона вище за праві пальці правої руки на зовнішній поверхні. Зовнішня спіраля підтримує внутрішню, і праві пальці нижче поставлені від лівих, але в тісному взаємозвʼязку поміж собою, по вертикалі (є американський гончарний термін – «соrrelation»). 

У самій стінці глини, за такого положення й співвідношення пальців, гончар укладає рух глини за діагоналлю (навскіс). Положення вологої стінки глини – постійно навскіс під час руху, й внутрішні клітини глини в стінці не можуть зсуватися вниз за тягою ваги глини чи від тиску пальців з обидвох сторін стінки. 

Фактично, викручування стінки глини не відбувається під тиском пальців, а «веденням», тобто направленням і підтримкою, коли уложено пальці в правильному співвідношенні лівої й правої рук. Таке відчуття, що глина прямо сама «росте» під пальцями. Ясно, що пояснення того, як відбувається процес самого викручування посудини, – це вже інша тема розповіді.

Тут я розумію внутрішню й зовнішню спіралі, як метафору до дій у житті!

У мене вкладається звʼязок спілкування на теми і праці, які мають внутрішню важливість аж до самого гончарювання, де задіяно власним часом і силами, до викладів і зовнішня діяльність, яка несе свою вагомість і вимоги. Чи то в гончарстві, чи в інших сферах життя, – у всьому утворюється форма! Чи то на крузі, чи то по денних діях! 

Це не лише в моєму житті! Думаю, що в кожної людини відбувається пошук свого власного співвідношення між внутрішними проявами й зовнішніми підтримками

Де немає можливості впізнати й призадуматися над своєю власною спіралею, через різні причини й підстави, вносяться труднощі на щоденному порядку! 

Описую про цю спіраль й усвідомлюю, як складно сьогодні мільйонам людей в Україні, і ще більше поза межами Батьківщини, не втрачати бачення своєї внутрішньої спіралі попри всі обставини в зовнішньому світі. Постійно надходять непередбачувані події, які зрушують навіть можливість розглядати, що це таке «внутрішня спіраль», коли Ти не гончар! Навіть самим гончарям, розрух на автоматі й денні клопоти не дають час подумати, що під пальцями відбувається, і чи це має якесь відношення до життя загалом! 

Розуміння вертикальної спіралі вчить не відказуватися від здорових елементів минулого, а вміти «вести спіраль на діагоналі» й переносити здорове з минулого в майбутнє! Гуд Коледж не використовуватиме своєї багаторічної апробованої програми. Натомість будуть привносити щось інше. Одначе, йдуть у світ 21 особа студентів зі своїм баченням і поясненням, які матимуть, як одну зі своїх цілей, нести естафету свого пережиття в майбутнєРозглядаю закриття цієї програми як розкриття й пошук нових можливостей

Кажуть мені професори фізики й релігійні отці, що у світі немає порожнечі.

Значить, що коли одні двері замикаються, відчиняються другі. Опорожнене місце надає можливість на утворення нового.

Проведення майстер-класів для зацікавлених харизматиків – це також набуття знань і покращення стандартів праці, пізнання історичних коренів методичних підходів і оцінювання праці сучасних творчих проявів з глиною загалом. Процес творчості в глині не зупиняється, а лише продовжується в іншому вигляді.

Кілька слів щодо власної праці з ангобами. Замішую власні кольори, маючи одну формулу, якою користуюся ще від початку 1980-х років. Закуповую у великій кількості сировину в порошковому вигляді й зберігаю в кімнаті, де печі. Маю малу лабораторію зі складниками. Дешевше готувати свої ангоби й поливи. Можна повторно вимішувати свої кольори, отримувати якість, і мати надію, що зберігаю тяглість через самий матеріал. 

Усі приготування повертають до споминів про працю в КерамоРезиденції 2018-го року в Опішному. Тоді увагу було зосереджено на пошуках за кольорами, за співвідношеннями матеріалів задля успішного випалювання й для укладення візуальної мови, яка зрозуміла гончарям у Полтавщині! 

Розпочалися зустрічі й розмови зі студентами в Гуд Коледжі, які виготовляють свої тези й твори в глині. Слухаю їхні думки й творчі бажання в підготовці до дипломних робіт. Намагаюся відчути їхню внутрішню спіраль. У кожного є цікаві теми й питання, але складно їм віднайти словесну наукову форму для пояснення своїх творів і їхнього місця в ширшій мистецькій площині. Одна з таких тем –  «колоніальне» мислення й «деколонізація». Ця тема не лише притягає увагу людей в Україні, але й розглядається різними особами в багатьох країнах світу, включно з деякими моїми студентами. 

Уявляю, що заняття на музейній території і в музейників Опішного зорієнтовані на повний темп розвитку! 

Бажаю всім очікуваних результатів

© НАТАЛЯ КОРМЕЛЮК (Роквіль, США)

26.07.2023

Доброго дня, Музею!

Писати листа  – це як виїзд на рівну трасу в ясний день!

Увага зосереджена на конкретних темах.

Попри всю обстановку довкілля, утворюється яскравіша цілісніть,

яка допомагає розмістити все на свої відповідні місця: 

де ліси, де поля, де поселення, а де – пусто.

Під час їзди, коли дивитися в далечінь дороги, усе зливається в одну точку.

В реальності ніколи до однієї точки не доїжджаємо

Форми денного поруч і займають повну увагу! 

Рух під час їзди не дає зупинитися на одному місці.

Діалог, наповнений змістом пережитого, оживлює прийдешнє! 

Тільки раз попадає сюдою їхати! 

Деталі скоро пробігають і всіх не охопити, не задержати. 

Такою була недільна розмова. 

Смак подорожі зберігається! 

Розмова була нагодою помандрувати. 

Запитання, чи встигаю сідати за круг, досі лунає по дворі й нагадує посидіти за кругом щодня, хоча б на годину! У понеділок і вівторок місила глину, обточувала і викручувала по кілька годин. Сьогодні – середа й пів дня йде на роботу з глиною. 

Кілька разів у році ґрунтовно поновлюю свої ангоби. Мотивацією є те, що в суботу і в неділю готуюся викладати майстер-клас праці з ангобами. Люблю працю з ангобами! Плинний рух кольорової глини, який виливається на поверхні форми в налаштований напрям, єднається зі спорідненою основою як одне ціле, й віддає чуття руки, зберігає неповторну життєву мить в тій мові, якою говорить гончар! «Діалог, наповнений змістом пережитого, оживлює прийдешнє! Тільки раз попадає сюдою їхати!» 

Запросила громадська майстерня, в якій згуртовані майстри, щоб провести «воркшоп» (workshop) з традиційної мальовки й долучити кілька методів праці з ангобами. Це мене радує, тому що ангоби – то «моє»! Ось таке оголошення подали, щоб гончарі зареєструвалися (кількість обмежена: до 10 осіб): 

«МЕТОДИЧНІ ПІДХОДИ ЗІ ШЛІКЕРАМИ Й АНГОБАМИ.

У практичному форматі учасники пізнаватимуть відмінності й методи праці зі змішаними шлікерами, ангобами, підглазурями, і патинами по мʼяких, напівсухих, і сухих глиняних формах. Методи праці включатимуть ріжкування, фляндрівку, мультишарування, монотипні відбитки, сграфіто і мока розпущення (slip trailing, feathering, multi layering, monoprinting, sgraffito, and mocha diffusion). Зміст викладу включатиме формули ангобів, характеристики ангобів, технічні підходи, знаряддя й створення власних кольорів, користуючись шлікерами. Увагу учасників буде сфокусовано на різних методах художньої обробки глини, повʼязаних із етапами використання ангобів, сушіння й глазурування. Кожний учасник обдумає, як зможе привнести ангоби у свій особистий стиль праці. 

Учасники мають бути готові працювати й принести своє гончарне знаряддя: пензлики різного розміру, знаряддя для вирізання, посудини для ангобів, власний шлікер (консистенції шлікера) і 5-8 виготовлених напівпідсушених форм».

Власна праця в майстерні й виклад повʼязані. До такого подвійного підходу я роками звикла. Здається, що ціле життя таким було. Уподібнюю підхід до способу ведення спіралі, коли викручую форму на крузі. Є внутрішня спіраль, яка виконується лівою рукою на внутрішньому контурі форми, коли викручувати на крузі, і вона вище за праві пальці правої руки на зовнішній поверхні. Зовнішня спіраля підтримує внутрішню, і праві пальці нижче поставлені від лівих, але в тісному взаємозвʼязку поміж собою, по вертикалі (є американський гончарний термін – «соrrelation»). 

У самій стінці глини, за такого положення й співвідношення пальців, гончар укладає рух глини за діагоналлю (навскіс). Положення вологої стінки глини – постійно навскіс під час руху, й внутрішні клітини глини в стінці не можуть зсуватися вниз за тягою ваги глини чи від тиску пальців з обидвох сторін стінки. 

Фактично, викручування стінки глини не відбувається під тиском пальців, а «веденням», тобто направленням і підтримкою, коли уложено пальці в правильному співвідношенні лівої й правої рук. Таке відчуття, що глина прямо сама «росте» під пальцями. Ясно, що пояснення того, як відбувається процес самого викручування посудини, – це вже інша тема розповіді.

Тут я розумію внутрішню й зовнішню спіралі, як метафору до дій у житті!

У мене вкладається звʼязок спілкування на теми і праці, які мають внутрішню важливість аж до самого гончарювання, де задіяно власним часом і силами, до викладів і зовнішня діяльність, яка несе свою вагомість і вимоги. Чи то в гончарстві, чи в інших сферах життя, – у всьому утворюється форма! Чи то на крузі, чи то по денних діях! 

Це не лише в моєму житті! Думаю, що в кожної людини відбувається пошук свого власного співвідношення між внутрішними проявами й зовнішніми підтримками

Де немає можливості впізнати й призадуматися над своєю власною спіралею, через різні причини й підстави, вносяться труднощі на щоденному порядку! 

Описую про цю спіраль й усвідомлюю, як складно сьогодні мільйонам людей в Україні, і ще більше поза межами Батьківщини, не втрачати бачення своєї внутрішньої спіралі попри всі обставини в зовнішньому світі. Постійно надходять непередбачувані події, які зрушують навіть можливість розглядати, що це таке «внутрішня спіраль», коли Ти не гончар! Навіть самим гончарям, розрух на автоматі й денні клопоти не дають час подумати, що під пальцями відбувається, і чи це має якесь відношення до життя загалом! 

Розуміння вертикальної спіралі вчить не відказуватися від здорових елементів минулого, а вміти «вести спіраль на діагоналі» й переносити здорове з минулого в майбутнє! Гуд Коледж не використовуватиме своєї багаторічної апробованої програми. Натомість будуть привносити щось інше. Одначе, йдуть у світ 21 особа студентів зі своїм баченням і поясненням, які матимуть, як одну зі своїх цілей, нести естафету свого пережиття в майбутнєРозглядаю закриття цієї програми як розкриття й пошук нових можливостей

Кажуть мені професори фізики й релігійні отці, що у світі немає порожнечі.

Значить, що коли одні двері замикаються, відчиняються другі. Опорожнене місце надає можливість на утворення нового.

Проведення майстер-класів для зацікавлених харизматиків – це також набуття знань і покращення стандартів праці, пізнання історичних коренів методичних підходів і оцінювання праці сучасних творчих проявів з глиною загалом. Процес творчості в глині не зупиняється, а лише продовжується в іншому вигляді.

Кілька слів щодо власної праці з ангобами. Замішую власні кольори, маючи одну формулу, якою користуюся ще від початку 1980-х років. Закуповую у великій кількості сировину в порошковому вигляді й зберігаю в кімнаті, де печі. Маю малу лабораторію зі складниками. Дешевше готувати свої ангоби й поливи. Можна повторно вимішувати свої кольори, отримувати якість, і мати надію, що зберігаю тяглість через самий матеріал. 

Усі приготування повертають до споминів про працю в КерамоРезиденції 2018-го року в Опішному. Тоді увагу було зосереджено на пошуках за кольорами, за співвідношеннями матеріалів задля успішного випалювання й для укладення візуальної мови, яка зрозуміла гончарям у Полтавщині! 

Розпочалися зустрічі й розмови зі студентами в Гуд Коледжі, які виготовляють свої тези й твори в глині. Слухаю їхні думки й творчі бажання в підготовці до дипломних робіт. Намагаюся відчути їхню внутрішню спіраль. У кожного є цікаві теми й питання, але складно їм віднайти словесну наукову форму для пояснення своїх творів і їхнього місця в ширшій мистецькій площині. Одна з таких тем –  «колоніальне» мислення й «деколонізація». Ця тема не лише притягає увагу людей в Україні, але й розглядається різними особами в багатьох країнах світу, включно з деякими моїми студентами. 

Уявляю, що заняття на музейній території і в музейників Опішного зорієнтовані на повний темп розвитку! 

Бажаю всім очікуваних результатів

© НАТАЛЯ КОРМЕЛЮК (Роквіль, США)

26.07.2023