Версія сайту для планшетів в процесі розробки. Ви можете переглянути наш сайт на телефоні або комп’ютері

Найбільш давні глиняні вироби в колекції опішненської кераміки професора Леоніда Сморжа

Найбільш давні глиняні вироби в колекції опішненської кераміки професора Леоніда Сморжа

Колекція опішненської кераміки Леоніда Сморжа нараховує близько 700 виробів. Закоханий у народне мистецтво вчений-філософ займався збиральницькою діяльністю майже півстоліття (кінець 1960-х – початок 2000-х років). Він ретельно відшукував і відбирав найкращі зразки ужиткового посуду, декоративної скульптури та дитячої іграшки. Унікальні глиняні предмети виготовлені здебільшого сучасниками Леоніда Опанасовича. Це твори відомих опішненських гончарів Івана Білика, Михайла Китриша, Василя Омеляненка, Гаврила Пошивайла, Григорія Тягуна, Трохима Демченка, оздоблені неповторною мальовкою Явдохи Пошивайло, Параски Біляк, Зінаїди Линник та Галини Китриш. 

Однак у збірці Леоніда Сморжа є кілька давніших зразків кераміки, датованих 1900 – 1930-ми роками. На жаль, авторство деяких виробів не встановлено. 

З-поміж найбільш давньої кераміки з колекції Леоніда Опанасовича ваза 1904 року виготовлення, на денці якої привертає увагу відбиток штампа: «Made in Russia». Ймовірно, твір було виготовлено на експорт або ж як майбутній експонат закордонної виставки. До цієї групи пам’яток належить також ваза відомого майстра Макара Пругла, датована 1910-ми – 1920-ми роками. Автора цього твору вдалося встановити завдяки ритованому авторському підпису на денці посудини: «Опішня робота М. Ф. Пругло». Ваза вирізняється з-поміж інших двома фігурними вухами доволі складної конфігурації, виконаними, ймовірно, шляхом відтискання у формі. 

У першій третині ХХ століття в Опішному було популярним виготовлення носиків та ручок-вух на глиняному посуді у вигляді тварин. Так, носик плесканця виробництва артілі «Художній керамік» 1930-х років із колекції Леоніда Сморжа вирішено у вигляді голівки баранця, а вухо – у вигляді тварини, що нагадує тхора, куницю або ласку. Носик у вигляді голівки баранця виконано також і на чайнику 1930-х років, а вухо іншого плесканця 1930-х років – у вигляді тварини, що нагадує ящірку.

До найбільш давніх глиняних виробів із збірки професора належать також два глечика: один датований 1930-ми роками, інший, тиквастий, виготовлений значно раніше, наприкінці ХІХ – початку ХХ століття. Тиквастий глечик оздоблений досить своєрідною мальовкою: серед рослинних мотивів вирізняються характерні для опішненської барокової орнаментики багатопелюсткові квіти-розети, а от друга квітка якщо й зустрічається в опішненській мальовці, то дуже-дуже рідко.

Найбільш давньою іграшкою в колекції кераміки Леоніда Сморжа є свистунець «Баран» невідомого автора, датований 1920-ми роками. Виріб дуже пошкоджений: передня права нога та голова відбиті та приклеєні, задня права нога відбита та втрачена. Незважаючи на пошкодження, колекціонер не викинув свистуна, а як міг реставрував його і зберіг. 

Збірка кераміки Леоніда Сморжа засвідчує наявність в її автора тонкого смаку: він відбирав твори найбільш талановитих опішненських майстрів. Кожен виріб із колекції є багатим матеріалом для наукового вивчення гончарства Опішного ХХ століття.

Інна Прокопенко,
завідувачка Меморіального музею-садиби 
філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа
Центру збереження гончарної спадщини України
Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному

Підписи до фото:

  1. Автор невідомий. Ваза. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ліплення, мальовка, 36,8х23,7 см. Опішне, Полтавщина. 1904. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла
  2. М. Ф. Пругло. Ваза. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ліплення, ритування, мальовка, 23,1х17,9 см. Опішне, Полтавщина. 1920-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла
  3. Автор невідомий. Плесканець. Глина, ангоби, поливи, формування, ліплення, мальовка, 33,2х17,9х9,7 см. Опішне, Полтавщина. 1920 – 1930-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла
  4. Автор невідомий. Чайник. Глина, ангоби, полива, формування, мальовка, 23,6х18,6х12,7 см. Опішне, Полтавщина. 1930-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла
  5. Автор невідомий. Плесканець. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ліплення, мальовка, 33,3х22,8х10 см. Опішне, Полтавщина. 1930-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла
  6. Автор невідомий. Глечик. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ліплення, мальовка, 17,7х13,8 см. Опішне, Полтавщина. 1930-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла
  7. Автор невідомий. Тиквастий глечик. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ритування, ліплення, мальовка, 26,3х23 см. Опішне, Полтавщина. Кінець ХІХ – початок ХХ століття. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла
  8. Автор невідомий. Свистунець «Баран». Глина, ангоби, полива, ліплення, проколювання, мальовка, 9,9х10,3х4,8 см. Опішне, Полтавщина. 1920-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла
  9. Автор невідомий. Ваза. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ритування, дублювання, мальовка, 28,8х10,2 см. Опішне, Полтавщина. 1930-ті – 1940-ві. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла
  10. Автор невідомий. Таріль. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, мальовка, 3,5х23,6 см. Опішне, Полтавщина. Кінець 1920-х – початок 1930-х. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла

Колекція опішненської кераміки Леоніда Сморжа нараховує близько 700 виробів. Закоханий у народне мистецтво вчений-філософ займався збиральницькою діяльністю майже півстоліття (кінець 1960-х – початок 2000-х років). Він ретельно відшукував і відбирав найкращі зразки ужиткового посуду, декоративної скульптури та дитячої іграшки. Унікальні глиняні предмети виготовлені здебільшого сучасниками Леоніда Опанасовича. Це твори відомих опішненських гончарів Івана Білика, Михайла Китриша, Василя Омеляненка, Гаврила Пошивайла, Григорія Тягуна, Трохима Демченка, оздоблені неповторною мальовкою Явдохи Пошивайло, Параски Біляк, Зінаїди Линник та Галини Китриш. 

Однак у збірці Леоніда Сморжа є кілька давніших зразків кераміки, датованих 1900 – 1930-ми роками. На жаль, авторство деяких виробів не встановлено. 

З-поміж найбільш давньої кераміки з колекції Леоніда Опанасовича ваза 1904 року виготовлення, на денці якої привертає увагу відбиток штампа: «Made in Russia». Ймовірно, твір було виготовлено на експорт або ж як майбутній експонат закордонної виставки. До цієї групи пам’яток належить також ваза відомого майстра Макара Пругла, датована 1910-ми – 1920-ми роками. Автора цього твору вдалося встановити завдяки ритованому авторському підпису на денці посудини: «Опішня робота М. Ф. Пругло». Ваза вирізняється з-поміж інших двома фігурними вухами доволі складної конфігурації, виконаними, ймовірно, шляхом відтискання у формі. 

У першій третині ХХ століття в Опішному було популярним виготовлення носиків та ручок-вух на глиняному посуді у вигляді тварин. Так, носик плесканця виробництва артілі «Художній керамік» 1930-х років із колекції Леоніда Сморжа вирішено у вигляді голівки баранця, а вухо – у вигляді тварини, що нагадує тхора, куницю або ласку. Носик у вигляді голівки баранця виконано також і на чайнику 1930-х років, а вухо іншого плесканця 1930-х років – у вигляді тварини, що нагадує ящірку.

До найбільш давніх глиняних виробів із збірки професора належать також два глечика: один датований 1930-ми роками, інший, тиквастий, виготовлений значно раніше, наприкінці ХІХ – початку ХХ століття. Тиквастий глечик оздоблений досить своєрідною мальовкою: серед рослинних мотивів вирізняються характерні для опішненської барокової орнаментики багатопелюсткові квіти-розети, а от друга квітка якщо й зустрічається в опішненській мальовці, то дуже-дуже рідко.

Найбільш давньою іграшкою в колекції кераміки Леоніда Сморжа є свистунець «Баран» невідомого автора, датований 1920-ми роками. Виріб дуже пошкоджений: передня права нога та голова відбиті та приклеєні, задня права нога відбита та втрачена. Незважаючи на пошкодження, колекціонер не викинув свистуна, а як міг реставрував його і зберіг. 

Збірка кераміки Леоніда Сморжа засвідчує наявність в її автора тонкого смаку: він відбирав твори найбільш талановитих опішненських майстрів. Кожен виріб із колекції є багатим матеріалом для наукового вивчення гончарства Опішного ХХ століття.

Інна Прокопенко,
завідувачка Меморіального музею-садиби 
філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа
Центру збереження гончарної спадщини України
Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному

Підписи до фото:

  1. Автор невідомий. Ваза. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ліплення, мальовка, 36,8х23,7 см. Опішне, Полтавщина. 1904. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла
  2. М. Ф. Пругло. Ваза. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ліплення, ритування, мальовка, 23,1х17,9 см. Опішне, Полтавщина. 1920-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла
  3. Автор невідомий. Плесканець. Глина, ангоби, поливи, формування, ліплення, мальовка, 33,2х17,9х9,7 см. Опішне, Полтавщина. 1920 – 1930-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла
  4. Автор невідомий. Чайник. Глина, ангоби, полива, формування, мальовка, 23,6х18,6х12,7 см. Опішне, Полтавщина. 1930-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла
  5. Автор невідомий. Плесканець. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ліплення, мальовка, 33,3х22,8х10 см. Опішне, Полтавщина. 1930-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла
  6. Автор невідомий. Глечик. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ліплення, мальовка, 17,7х13,8 см. Опішне, Полтавщина. 1930-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла
  7. Автор невідомий. Тиквастий глечик. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ритування, ліплення, мальовка, 26,3х23 см. Опішне, Полтавщина. Кінець ХІХ – початок ХХ століття. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла
  8. Автор невідомий. Свистунець «Баран». Глина, ангоби, полива, ліплення, проколювання, мальовка, 9,9х10,3х4,8 см. Опішне, Полтавщина. 1920-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла
  9. Автор невідомий. Ваза. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ритування, дублювання, мальовка, 28,8х10,2 см. Опішне, Полтавщина. 1930-ті – 1940-ві. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла
  10. Автор невідомий. Таріль. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, мальовка, 3,5х23,6 см. Опішне, Полтавщина. Кінець 1920-х – початок 1930-х. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла