ПРЕМУДРІСТЬ НАТАЛІ КОРМЕЛЮК. ПРЕМУДРІСТЬ #4. ГОЛОДОМОР СЬОГОДНІ ОБ’ЄДНУЄ ВСІХ УКРАЇНЦІВ ПО СВІТУ!
ПРЕМУДРІСТЬ НАТАЛІ КОРМЕЛЮК. ПРЕМУДРІСТЬ #4. ГОЛОДОМОР СЬОГОДНІ ОБ’ЄДНУЄ ВСІХ УКРАЇНЦІВ ПО СВІТУ!
Продовжуємо знайомити українське суспільство
з перлинами житейської мудрості
видатної постаті української гончарної культури
відомої американської художниці-керамістки,
кураторки Міжнародної Е-літньої академії гончарства,
українки НАТАЛІ КОРМЕЛЮК
ПРЕМУДРІСТЬ #4
ГОЛОДОМОР СЬОГОДНІ ОБ’ЄДНУЄ ВСІХ УКРАЇНЦІВ ПО СВІТУ!
Добрий день, Музею!
Побачила Есей-3 про Е-літню Академію Гончарства на Музейній сторінці. Через мережу, разом з усіма фотографіями, розбудилося відчуття, що відбулася зустріч з академістами віртуально. Підписи, коментарі і смс-ки розвивали цю зустріч. Обмін підтримав дух кожного. Академісти були задоволені за підтримку.
Я дякую музейному персоналу за працю! Відчувають цю підтримку і в Україні, і тут, у Роквілі!
Виставлення Есею було на часі − від згадування академістів → до запису про сповільнення зв’язків через зниження електроенергії → до відзначення Дня пам’яті жертв голодоморів під останні дні листопада.
Нагадування трагічних дій Голодоморів сьогодні об’єднує всіх Українців по світу. У всіх і всюди світилися свічки в пам’ять про національну трагедію.
Коли я 1989 року була в гостях у Гаврила та Явдохи Пошивайлів у Опішному, вони згадали про лихоліття 1930-тих і як це вплинуло на зменшення гончарних родин у Полтавщині. Маю надію, що надалі молоді покоління будуть через наукові праці викривати ту дійсність, яка тоді відбувалася.
Моїй мамі, Марії Тарасівні Шалий (з дому Салюк), що мешкала в селі Гайсин під Липовцем, у Вінниччині, було 10 років у 1933-му і залишились в її пам’яті події, які пережила в цей час у своїй родині.
Мама розповідала, що люди просто переступали через упалих мертвих на вулицях, тому що не було сили ховати. Пригадувала: вози їхали селом, під керівництвом немісцевих, і збирали трупи з вулиць або з хат.
Мама розповідала, що її батько Тарас учив сусідніх дітей математики, за що йому платили скибкою хліба за урок. Її мати, Мотруня, відавала хліб дітям. У мами ще була молодша сестра Наталя. Вони вже «пухнули». Дід Тарас сварив Мотруню, щоб ділила порівну і також жила. Дід говорив: «Мотруню, діли порівну, і не відбирай від себе! Як же буду годувати двох дітей, коли тебе не стане? Не роби це!»
У родині була мала собачка «Мушка». Вона оберігала діда Тараса, тому нею опікувалися. Коли дід Тарас вечорами вертав додому, Мушка йшла йому назустріч. Коли вона відчувала попереду небезпеку, вертала до діда і лягала йому на ноги. Він зупинявся й приховувався. Коли небезпека минала, Мушка дозволяла далі переправлятися додому. Так вижила мамина родина в роки голодівки.
Прабабця Ксеня ще жила з ними, збирала лободу й ходила по полю, шукаючи зерна й залишені колоски.
Таких розповідей від тих, хто пережив трагедію, було безліч! А скільки було тих, хто не пережив страшний голод і їхній голос забрала земля?!
На мою думку, нові покоління мусять найдальше описувати розповіді своїх прадідів, щоб наступні покоління не забували цю трагедію..
Для мами пережиття голоду в молодості залишили постійні ознаки на ціле життя. Від особистих настроїв − до їди й споживання харчів, до психічного страху, який вплинув на здоров’я, особливо в старших роках, як і до підходу до життя і цінностей.
Бути постійно оточеною ворожими особами, розуміючи від дуже молодих літ, що не можна довіряти тим, хто довкола тебе і не бажають тобі добра, напевно вплинуло на мамине рішення не повертатися додому в 1945 році після звільнення з німецьких таборів. Самі чотири роки в таборах не були такими страшними, як роки голодівки в рідному селі!
До того ж, саму родину Салюків (чотири жінки) упродовж 1938−1988 років вважали «ворогами народу», оскільки близько другої години ночі 1938 року діда Тараса було арештовано. Бабці Мотруні вдалося один раз провідати його у в’язниці і передати малу пачку. Дід заховав записку в підошву черевика: «Мотруню, мене арештували, але не знаю, за що сиджу». Від того часу не було вістки. Коли німці викрили у Вінниці масові поховання розстріляних комуністами людей, бабця Мотруня розуміла, що між ними був і розстріляний дід Тарас.
З моменту арешту діда, заставила місцева влада бабцю працювати в колгоспі. До того часу вона працювали вдома як кравчиня й шила одяг на замовлення. Така домашня діяльність не подобалася владі. Доки дід Тарас працював бухгалтером в Липовці, ще якось терпіли, що бабця господарювала вдома. Найбільша загроза прийшла від власної заздрості людей у селі. Коли бабця пішла до колгоспу, мама розказували, як сусіди її говорили бабці: «А, бачиш, Мотруню, і тобі працювати в колгоспі!». Іронія долі полягала в тому, що колгосп складався з тих земель, які належали до хутора Рудиків, що належав дому роду бабусі Мотруні! Ці землі відібрали «большевики» від Рудиків, як і хату їхню, ще в 1920-х роках.
Дід Тарас ще, попри працю бухгалтера, був дяком і диригентом церковного хору в їхньому селі. Хоча з колективізацією він перервав свою церковну діяльність, місцевим було потрібно знайти «ворогів народу». За розповідями, у селі бабця Мотруня взнала пізніше, що чоловік на ім’я Зарицький, який дружив з дідом, подав на нього скаргу на підставі пісні, яку співали в товаристві селянської взаємодопомоги.
За роки Горбачова, 1988 року, надіслано листа до тітки Наталі, що Тарас Салюк «не уважається більше ворогом народу»! В мене те посвідчення залишилося.
Знищено ціле життя, і кілька поколінь пізніше приходить «повідомлення», що вже не ворог! Абсурд!
Але на тому не закінчилися нещастя з родом Рудиків: з 2014 року пропала в Луганщині ще одна гілка Рудиків!
Мама стала прикладом покладання на власні сили!
Через дні пережиття, вона йшла у світ безстрашно, йдучи вперед: через події Другої світової в німецьких таборах; рішення вийти за Олександра Шалая; подорожувати далі на Захід по французьких полях і селах; відтак, переправитися за тиждень кораблем через океан з двома дітьми, доїжджаючи до Нью-Йорка. Там взятися за прибирання офісів у нічні години, і виховувати вдень дітей. Мати працювали до пенсійного, 65 року свого життя.
Мама з усім мирилася у життю, але все хотіла, щоб правда її життя не зійшла намарно і не загубилася. Будучи на пенсії, читала й писала. Усе працювала над своєю пам’яттю. Сама з 1923 того року.
З батьком працювали й спромоглися заробити й купити в Нью-Йорку дім на 4 квартири, а пізніше перепродати на дім з 10-ти квартир. У кожному домі ми жили в одній з квартир і доглядали доми.
Мати з батьком довели вже на чужому терені, що не відібрати того знання та інтелекту, з яким родиться кожна людина і рід, щоб могти собі загосподарити і ще допомогти іншим. Знайшли ці можливості серед чужого населення тому, що через злобні, політично прикриті наміри «утопічних» ідей і систем було перемовлено, поділено і настроєно населення, одні на одних, на своїй рідній землі.
Батько упокоївся 1986 року, а мати у день по Різдву, за новим календарем, 26 грудня 2011 року.
Їхні уроки й на нинішній час дуже важливі й повчальні:
- остерігатися поділів місцевого населення сторонніми людьми (мама все говорила: «Там, де двоє ворогують, третій користає»;
- уникати «утопічних обіцянок на словах», які не поважають людину, її батьків чи їхню історичну пам′ять;
- за маминими словами «Без Бога, ані до порога!»; мамі важливі були не особливості конфесії, а, власне, дотримання Божих заповідей, учення Старого і Нового Завітів, і народних звичаїв;
- зберігати пам’ять; це була для мами одна з найважливіших прикмет характеру; все згадувала приповідки, які передала прабабця Ксеня, і бабця Мотря. Співала різні пісні, яким навчилася вдома. Батько її навчив грати на гітарі і вона виїхала з тим знанням у світ. У пізні роки життя почала записувати тексти пісень, щоб не забути, і співала за кожної нагоди).
З нагоди Дня пам′яті жертв голодоморів 26 листопада 2022 року, й тих умов, які складаються в Україні сьогодні, спомини про все, що мама передавала за роки свого життя чомусь стало актуальним і правильним! Багато людей в Україні нині мають свої власні родинні розповіді про голодоморні трагедії. Вони повинні їх передавати з покоління в покоління, переконливо стверджуючи всьому світу: «Ми БУЛИ, ми Є і завжди БУДЕМО»!
Й гончарювання я сприймаю як вияв предковічної поваги поваги до глини й до землі. Є серед багатьох народів світу звичай залишати знак на тому місці, де загинула людина. Це універсальне відчуття в людях, що те місце й земля – «СВЯТІ». Значить, ЦІЛА УКРАЇНСЬКА ЗЕМЛЯ СВЯТА!
Серед корінного населення американських індіанців живе переконання, що на землі їхніх племен можна вступати лише за запрошенням. І вони повчають, що потрібно вступати на землю з пошаною, бо вважають її святою.
Багато корінного населення загинуло через війни з європейцями впродовж багатьох років. Залишились індіанці з дуже обмеженими територіями в середніх і західних штатах США. І все-таки вони стоїчно відстоюють своє «Я» !
Нині, через наступи на всі струми енергії в містах України, надходить час людям повернутися до своїх бабусь на селах. Настав заповітний час перепросити їх за необачність, а навіть і нехтування їхнього життєвого досвіду. І вивчати їхні уроки, як жити: саме в них умілість, як топити в традиційних печах для обігрівання й приготування їжі традиційними заквасками, сушінням і закрутками; як виживати й оберігати свої родини й свою країну у вирішальні критичні моменти національної історії.
Роквіль, США
26.11. 2022
ФОТО
- Мотря Пилипівна Салюк (з дому Рудик), мати Марії Шалай. Кінець 1970-х. Липовець, Вінниччина. Автор фото невідомий. Приватний архів Наталі Кормелюк.
- Марія Шалай та її чоловік Олекса. Весільне фото. Німеччина. Червень 1945. Автор фото невідомий. Приватний архів Наталі Кормелюк.
- Марія Тарасівна Шалай (з дому Салюк). Роквіль, США. 1994. Автор фото невідомий. Приватний архів Наталі Кормелюк.
Продовжуємо знайомити українське суспільство
з перлинами житейської мудрості
видатної постаті української гончарної культури
відомої американської художниці-керамістки,
кураторки Міжнародної Е-літньої академії гончарства,
українки НАТАЛІ КОРМЕЛЮК
ПРЕМУДРІСТЬ #4
ГОЛОДОМОР СЬОГОДНІ ОБ’ЄДНУЄ ВСІХ УКРАЇНЦІВ ПО СВІТУ!
Добрий день, Музею!
Побачила Есей-3 про Е-літню Академію Гончарства на Музейній сторінці. Через мережу, разом з усіма фотографіями, розбудилося відчуття, що відбулася зустріч з академістами віртуально. Підписи, коментарі і смс-ки розвивали цю зустріч. Обмін підтримав дух кожного. Академісти були задоволені за підтримку.
Я дякую музейному персоналу за працю! Відчувають цю підтримку і в Україні, і тут, у Роквілі!
Виставлення Есею було на часі − від згадування академістів → до запису про сповільнення зв’язків через зниження електроенергії → до відзначення Дня пам’яті жертв голодоморів під останні дні листопада.
Нагадування трагічних дій Голодоморів сьогодні об’єднує всіх Українців по світу. У всіх і всюди світилися свічки в пам’ять про національну трагедію.
Коли я 1989 року була в гостях у Гаврила та Явдохи Пошивайлів у Опішному, вони згадали про лихоліття 1930-тих і як це вплинуло на зменшення гончарних родин у Полтавщині. Маю надію, що надалі молоді покоління будуть через наукові праці викривати ту дійсність, яка тоді відбувалася.
Моїй мамі, Марії Тарасівні Шалий (з дому Салюк), що мешкала в селі Гайсин під Липовцем, у Вінниччині, було 10 років у 1933-му і залишились в її пам’яті події, які пережила в цей час у своїй родині.
Мама розповідала, що люди просто переступали через упалих мертвих на вулицях, тому що не було сили ховати. Пригадувала: вози їхали селом, під керівництвом немісцевих, і збирали трупи з вулиць або з хат.
Мама розповідала, що її батько Тарас учив сусідніх дітей математики, за що йому платили скибкою хліба за урок. Її мати, Мотруня, відавала хліб дітям. У мами ще була молодша сестра Наталя. Вони вже «пухнули». Дід Тарас сварив Мотруню, щоб ділила порівну і також жила. Дід говорив: «Мотруню, діли порівну, і не відбирай від себе! Як же буду годувати двох дітей, коли тебе не стане? Не роби це!»
У родині була мала собачка «Мушка». Вона оберігала діда Тараса, тому нею опікувалися. Коли дід Тарас вечорами вертав додому, Мушка йшла йому назустріч. Коли вона відчувала попереду небезпеку, вертала до діда і лягала йому на ноги. Він зупинявся й приховувався. Коли небезпека минала, Мушка дозволяла далі переправлятися додому. Так вижила мамина родина в роки голодівки.
Прабабця Ксеня ще жила з ними, збирала лободу й ходила по полю, шукаючи зерна й залишені колоски.
Таких розповідей від тих, хто пережив трагедію, було безліч! А скільки було тих, хто не пережив страшний голод і їхній голос забрала земля?!
На мою думку, нові покоління мусять найдальше описувати розповіді своїх прадідів, щоб наступні покоління не забували цю трагедію..
Для мами пережиття голоду в молодості залишили постійні ознаки на ціле життя. Від особистих настроїв − до їди й споживання харчів, до психічного страху, який вплинув на здоров’я, особливо в старших роках, як і до підходу до життя і цінностей.
Бути постійно оточеною ворожими особами, розуміючи від дуже молодих літ, що не можна довіряти тим, хто довкола тебе і не бажають тобі добра, напевно вплинуло на мамине рішення не повертатися додому в 1945 році після звільнення з німецьких таборів. Самі чотири роки в таборах не були такими страшними, як роки голодівки в рідному селі!
До того ж, саму родину Салюків (чотири жінки) упродовж 1938−1988 років вважали «ворогами народу», оскільки близько другої години ночі 1938 року діда Тараса було арештовано. Бабці Мотруні вдалося один раз провідати його у в’язниці і передати малу пачку. Дід заховав записку в підошву черевика: «Мотруню, мене арештували, але не знаю, за що сиджу». Від того часу не було вістки. Коли німці викрили у Вінниці масові поховання розстріляних комуністами людей, бабця Мотруня розуміла, що між ними був і розстріляний дід Тарас.
З моменту арешту діда, заставила місцева влада бабцю працювати в колгоспі. До того часу вона працювали вдома як кравчиня й шила одяг на замовлення. Така домашня діяльність не подобалася владі. Доки дід Тарас працював бухгалтером в Липовці, ще якось терпіли, що бабця господарювала вдома. Найбільша загроза прийшла від власної заздрості людей у селі. Коли бабця пішла до колгоспу, мама розказували, як сусіди її говорили бабці: «А, бачиш, Мотруню, і тобі працювати в колгоспі!». Іронія долі полягала в тому, що колгосп складався з тих земель, які належали до хутора Рудиків, що належав дому роду бабусі Мотруні! Ці землі відібрали «большевики» від Рудиків, як і хату їхню, ще в 1920-х роках.
Дід Тарас ще, попри працю бухгалтера, був дяком і диригентом церковного хору в їхньому селі. Хоча з колективізацією він перервав свою церковну діяльність, місцевим було потрібно знайти «ворогів народу». За розповідями, у селі бабця Мотруня взнала пізніше, що чоловік на ім’я Зарицький, який дружив з дідом, подав на нього скаргу на підставі пісні, яку співали в товаристві селянської взаємодопомоги.
За роки Горбачова, 1988 року, надіслано листа до тітки Наталі, що Тарас Салюк «не уважається більше ворогом народу»! В мене те посвідчення залишилося.
Знищено ціле життя, і кілька поколінь пізніше приходить «повідомлення», що вже не ворог! Абсурд!
Але на тому не закінчилися нещастя з родом Рудиків: з 2014 року пропала в Луганщині ще одна гілка Рудиків!
Мама стала прикладом покладання на власні сили!
Через дні пережиття, вона йшла у світ безстрашно, йдучи вперед: через події Другої світової в німецьких таборах; рішення вийти за Олександра Шалая; подорожувати далі на Захід по французьких полях і селах; відтак, переправитися за тиждень кораблем через океан з двома дітьми, доїжджаючи до Нью-Йорка. Там взятися за прибирання офісів у нічні години, і виховувати вдень дітей. Мати працювали до пенсійного, 65 року свого життя.
Мама з усім мирилася у життю, але все хотіла, щоб правда її життя не зійшла намарно і не загубилася. Будучи на пенсії, читала й писала. Усе працювала над своєю пам’яттю. Сама з 1923 того року.
З батьком працювали й спромоглися заробити й купити в Нью-Йорку дім на 4 квартири, а пізніше перепродати на дім з 10-ти квартир. У кожному домі ми жили в одній з квартир і доглядали доми.
Мати з батьком довели вже на чужому терені, що не відібрати того знання та інтелекту, з яким родиться кожна людина і рід, щоб могти собі загосподарити і ще допомогти іншим. Знайшли ці можливості серед чужого населення тому, що через злобні, політично прикриті наміри «утопічних» ідей і систем було перемовлено, поділено і настроєно населення, одні на одних, на своїй рідній землі.
Батько упокоївся 1986 року, а мати у день по Різдву, за новим календарем, 26 грудня 2011 року.
Їхні уроки й на нинішній час дуже важливі й повчальні:
- остерігатися поділів місцевого населення сторонніми людьми (мама все говорила: «Там, де двоє ворогують, третій користає»;
- уникати «утопічних обіцянок на словах», які не поважають людину, її батьків чи їхню історичну пам′ять;
- за маминими словами «Без Бога, ані до порога!»; мамі важливі були не особливості конфесії, а, власне, дотримання Божих заповідей, учення Старого і Нового Завітів, і народних звичаїв;
- зберігати пам’ять; це була для мами одна з найважливіших прикмет характеру; все згадувала приповідки, які передала прабабця Ксеня, і бабця Мотря. Співала різні пісні, яким навчилася вдома. Батько її навчив грати на гітарі і вона виїхала з тим знанням у світ. У пізні роки життя почала записувати тексти пісень, щоб не забути, і співала за кожної нагоди).
З нагоди Дня пам′яті жертв голодоморів 26 листопада 2022 року, й тих умов, які складаються в Україні сьогодні, спомини про все, що мама передавала за роки свого життя чомусь стало актуальним і правильним! Багато людей в Україні нині мають свої власні родинні розповіді про голодоморні трагедії. Вони повинні їх передавати з покоління в покоління, переконливо стверджуючи всьому світу: «Ми БУЛИ, ми Є і завжди БУДЕМО»!
Й гончарювання я сприймаю як вияв предковічної поваги поваги до глини й до землі. Є серед багатьох народів світу звичай залишати знак на тому місці, де загинула людина. Це універсальне відчуття в людях, що те місце й земля – «СВЯТІ». Значить, ЦІЛА УКРАЇНСЬКА ЗЕМЛЯ СВЯТА!
Серед корінного населення американських індіанців живе переконання, що на землі їхніх племен можна вступати лише за запрошенням. І вони повчають, що потрібно вступати на землю з пошаною, бо вважають її святою.
Багато корінного населення загинуло через війни з європейцями впродовж багатьох років. Залишились індіанці з дуже обмеженими територіями в середніх і західних штатах США. І все-таки вони стоїчно відстоюють своє «Я» !
Нині, через наступи на всі струми енергії в містах України, надходить час людям повернутися до своїх бабусь на селах. Настав заповітний час перепросити їх за необачність, а навіть і нехтування їхнього життєвого досвіду. І вивчати їхні уроки, як жити: саме в них умілість, як топити в традиційних печах для обігрівання й приготування їжі традиційними заквасками, сушінням і закрутками; як виживати й оберігати свої родини й свою країну у вирішальні критичні моменти національної історії.
Роквіль, США
26.11. 2022
ФОТО
- Мотря Пилипівна Салюк (з дому Рудик), мати Марії Шалай. Кінець 1970-х. Липовець, Вінниччина. Автор фото невідомий. Приватний архів Наталі Кормелюк.
- Марія Шалай та її чоловік Олекса. Весільне фото. Німеччина. Червень 1945. Автор фото невідомий. Приватний архів Наталі Кормелюк.
- Марія Тарасівна Шалай (з дому Салюк). Роквіль, США. 1994. Автор фото невідомий. Приватний архів Наталі Кормелюк.