Свічники в колекції музею-садиби.
Свічники в колекції музею-садиби.
У народній культурі свічники посідають особливе місце. Вони відомі з давніх-давен і широко застосовувалися в побутових, церковно-літургійних та обрядових цілях. Найперші свічники виготовляли із дерева, глини, очерету, каменю. В «Етнографії українського гончарства» Олесь Пошивайло зазначив: «Для освітлення свічками виготовляли глиняні свічники, свішники у вигляді високої конусоподібної трубки, як правило, на одну свічку. Були й такі світильники, в яких поєднувалися каганець і свічник: на високій трубчастій ніжці прикріплювалося кілька рівновеликих мисочок, куди збігав розтоплений віск, жир або наливалася олія. Творча уява майстрів надавала свічникам інколи несподівані форми й оздоблення.» (с. 216-218).














Відтоді пройшло багато часу і звичайний свічник перетворився на дивовижний витвір мистецтва. У наш час вони все частіше стають окрасою оселі, виконують декоративну функцію. Колекція Музею-садиби налічує 14 унікальних свічників, які філософ збирав упродовж багатьох років. Обов’язково зверніть свою увагу на них під час екскурсії!
Людмила Шевченко,
завідувачка Наукового відділу – Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа Центру збереження гончарної спадщини України Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному
Підписи до фото.
1. Вячеслав Білик. Свічник. Глина, полива, ліплення, ритування, вдавлювання, 22,2х18,7х18,4 см. З середини ритований напис: “Опішня Білик В.І. “. Опішне, Полтавщина. 1973. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла.
2. Михайло Китриш. Свічник п’ятиріжковий. Глина, полива, гончарний круг, ліплення, ритування, 25,6х18,9х18,3 см. В нижній частині тулуба ритований напис: « М. Китриш». Опішне, Полтавщина. Кінець 1970 – початок 1980. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла.
3. Розалія Чабаненко. Свічник. Глина, полива, гончарний круг, ліплення, вдавлювання, 37,2х16,3 см. Під центральним ріжком ритований напис «ЧАБ. Р.». Опішне, Полтавщина. Кінець 1980. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла.
4. Микола Пошивайло. Свічник. Глина, полива, гончарний круг, ліплення, ритування, 18,8х13,3х18,7 см. Опішне, Полтавщина. Початок 1970. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла.
5. Михайло Китриш. Свічник. Глина, полива, гончарний круг, ліплення, вдавлювання, ритування, 23,5х11,4х12,7 см. Опішне, Полтавщина. Середина 1970. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла.
6. Леонід Сморж. Свічник «Піп». Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ліплення, ритування, 29,8х8,9х22 см. Опішне, Полтавщина. 1969. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла.
7. В’ячеслав Білик. Свічник трьохріжковий. Глина, полива, гончарний круг, ліплення, ритування, вдавлювання, 26,3х11,1х11,1 см. На підставці зверху ритований підпис: “Опішня”, зсередини — “1973 Білик В.І.”. Опішне, Полтавщина. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла.
8. Автор невідомий. Свічник дворіжковий. Глина, полива, формування, 30,3х16 см. Опішне, Полтавщина. 1980 – 1990-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла.
9. Автор невідомий. Свічник. Глина, полива, формування, вдавлювання, 29,7х16,7х11,1 см. Опішне, Полтавщина. 1980 – 1990. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла.
10. Іван Шиян. Свічник. Глина, полива, гончарний круг, ліплення, 37,7х26,5х12,9 см. Зі споду, на підставці, ритований напис: «Шиян». Опішне, Полтавщина. 1990. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла.
11. Автор невідомий. Свічник. “Риба”. Глина, полива, формування, ритування, вдавлювання, 34,2х24х14 см. Опішне, Полтавщина. 1980 — 1990. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла.
12. Автор невідомий. Свічник. Глина, полива, формування, вдавлювання, 31,7х15,8х11,6 см. Опішне, Полтавщина. 1980. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла.
13. Автор невідомий. Свічник. Глина, полива, гончарний круг, 12,3х9,6 см. Опішне, Полтавщина. Початок ХХ століття. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла.
14. Михайло Китриш. Свічник. Глина, полива, гончарний круг, ліплення, ритування, 19х11,5х13,2 см.Опішне, Полтавщина. Кінець 1970 — початок 1980. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла.
У народній культурі свічники посідають особливе місце. Вони відомі з давніх-давен і широко застосовувалися в побутових, церковно-літургійних та обрядових цілях. Найперші свічники виготовляли із дерева, глини, очерету, каменю. В «Етнографії українського гончарства» Олесь Пошивайло зазначив: «Для освітлення свічками виготовляли глиняні свічники, свішники у вигляді високої конусоподібної трубки, як правило, на одну свічку. Були й такі світильники, в яких поєднувалися каганець і свічник: на високій трубчастій ніжці прикріплювалося кілька рівновеликих мисочок, куди збігав розтоплений віск, жир або наливалася олія. Творча уява майстрів надавала свічникам інколи несподівані форми й оздоблення.» (с. 216-218).














Відтоді пройшло багато часу і звичайний свічник перетворився на дивовижний витвір мистецтва. У наш час вони все частіше стають окрасою оселі, виконують декоративну функцію. Колекція Музею-садиби налічує 14 унікальних свічників, які філософ збирав упродовж багатьох років. Обов’язково зверніть свою увагу на них під час екскурсії!
Людмила Шевченко,
завідувачка Наукового відділу – Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа Центру збереження гончарної спадщини України Національного музею-заповідника українського гончарства в Опішному
Підписи до фото.
1. Вячеслав Білик. Свічник. Глина, полива, ліплення, ритування, вдавлювання, 22,2х18,7х18,4 см. З середини ритований напис: “Опішня Білик В.І. “. Опішне, Полтавщина. 1973. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла.
2. Михайло Китриш. Свічник п’ятиріжковий. Глина, полива, гончарний круг, ліплення, ритування, 25,6х18,9х18,3 см. В нижній частині тулуба ритований напис: « М. Китриш». Опішне, Полтавщина. Кінець 1970 – початок 1980. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла.
3. Розалія Чабаненко. Свічник. Глина, полива, гончарний круг, ліплення, вдавлювання, 37,2х16,3 см. Під центральним ріжком ритований напис «ЧАБ. Р.». Опішне, Полтавщина. Кінець 1980. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла.
4. Микола Пошивайло. Свічник. Глина, полива, гончарний круг, ліплення, ритування, 18,8х13,3х18,7 см. Опішне, Полтавщина. Початок 1970. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла.
5. Михайло Китриш. Свічник. Глина, полива, гончарний круг, ліплення, вдавлювання, ритування, 23,5х11,4х12,7 см. Опішне, Полтавщина. Середина 1970. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла.
6. Леонід Сморж. Свічник «Піп». Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ліплення, ритування, 29,8х8,9х22 см. Опішне, Полтавщина. 1969. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла.
7. В’ячеслав Білик. Свічник трьохріжковий. Глина, полива, гончарний круг, ліплення, ритування, вдавлювання, 26,3х11,1х11,1 см. На підставці зверху ритований підпис: “Опішня”, зсередини — “1973 Білик В.І.”. Опішне, Полтавщина. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла.
8. Автор невідомий. Свічник дворіжковий. Глина, полива, формування, 30,3х16 см. Опішне, Полтавщина. 1980 – 1990-ті. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла.
9. Автор невідомий. Свічник. Глина, полива, формування, вдавлювання, 29,7х16,7х11,1 см. Опішне, Полтавщина. 1980 – 1990. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла.
10. Іван Шиян. Свічник. Глина, полива, гончарний круг, ліплення, 37,7х26,5х12,9 см. Зі споду, на підставці, ритований напис: «Шиян». Опішне, Полтавщина. 1990. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла.
11. Автор невідомий. Свічник. “Риба”. Глина, полива, формування, ритування, вдавлювання, 34,2х24х14 см. Опішне, Полтавщина. 1980 — 1990. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла.
12. Автор невідомий. Свічник. Глина, полива, формування, вдавлювання, 31,7х15,8х11,6 см. Опішне, Полтавщина. 1980. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла.
13. Автор невідомий. Свічник. Глина, полива, гончарний круг, 12,3х9,6 см. Опішне, Полтавщина. Початок ХХ століття. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла.
14. Михайло Китриш. Свічник. Глина, полива, гончарний круг, ліплення, ритування, 19х11,5х13,2 см.Опішне, Полтавщина. Кінець 1970 — початок 1980. Національний музей-заповідник українського гончарства в Опішному, Меморіальний музей-садиба філософа й колекціонера опішненської кераміки Леоніда Сморжа. Фото Тараса Пошивайла.