«В однім барилі мед і вино не помішаються»
«В однім барилі мед і вино не помішаються»
(народне прислів’я, Полтавщина).
Серед різноманіття гончарного посуду, який експонується в Меморіальному музеї-садибі гончарської родини Пошивайлів своєю вишуканістю вражають барила. Їх використовували для тримання напоїв, зокрема наливки, вина, меду, квасу. Форма барила складна: тулуб у вигляді діжки, стоїть на чотирьох ногах, зверху вузька, коротка шия з покришкою. Для зручності перенесення примазували вухо. Опішненські майстри оздоблювали барила традиційною рослинною орнаментикою: квіти, листя, завитки, кривулі, лапки, накапування, виноградні грона й т.д. В 1980-х роках опішненський гончар Микола Пошивайло вніс інновацію в декорування барил – це сюжетні композиції на теми народного побуту, створивши яскраві, узагальнені образи своїх сучасників, характеристичні сценки з народного життя кінця ХІХ- початку ХХ століття. Мовою мистецтва майстер увіковічнив визначальні риси ментальності українства.
Безперечно, такі твори є гідною окрасою колекції, вони викликають щирі захоплення наших відвідувачів та надихають на пізнання культурної спадщини українців.
Марія Яценко,
молодша наукова співробітниця
Наукового відділу – Меморіального музею-садиби гончарської родини Пошивайлів
центру збереження гончарної спадщини України
Національного музею-заповідника українського гончарства
Підписи до фото:
1. Гаврило Пошивайло (форма), Явдоха Пошивайло (мальовка). Барило. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ліплення, мальовка. Опішне, Полтавщина. 1960-1970-ті роки. 23,5х19,3х23 см. Фото Тараса Пошивайла.
2. Микола Пошивайло. Барило. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ліплення, вдавлювання, мальовка. Опішне, Полтавщина. 1974рік. 29,5х29,3х20 см. Фото Тараса Пошивайла.
3. Микола Пошивайло. Барило з левами. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ліплення, вдавлювання, ритування. Опішне, Полтавщина. 1969рік. 28,6х 29,7х25 см. Фото Тараса Пошивайла .
4. Микола Пошивайло. Барило «Бандуристки». Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ліплення, ритування, мальовка. Опішне, Полтавщина. 1980-ті роки. 27х 10х25 см. Фото Тараса Пошивайла.
5. Микола Пошивайло. Барило «Троїсті музики». Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ліплення, ритування, мальовка. Опішне, Полтавщина. 1980-ті роки. 23,5х 19х23 см. Фото Тараса Пошивайла.
6. Микола Пошивайло. Барило «Закохана пара». Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ліплення, ритування, мальовка. Опішне, Полтавщина. 1980-ті роки. 23х 18,2х24 см. Фото Тараса Пошивайла.
7-8. Гаврило Пошивайло (форма), Явдоха Пошивайло (мальовка). Баран-барило. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ліплення, мальовка. Опішне, Полтавщина. 1970-ті роки. 32,4х23,2х21,6см. Фото Тараса Пошивайла.
(народне прислів’я, Полтавщина).
Серед різноманіття гончарного посуду, який експонується в Меморіальному музеї-садибі гончарської родини Пошивайлів своєю вишуканістю вражають барила. Їх використовували для тримання напоїв, зокрема наливки, вина, меду, квасу. Форма барила складна: тулуб у вигляді діжки, стоїть на чотирьох ногах, зверху вузька, коротка шия з покришкою. Для зручності перенесення примазували вухо. Опішненські майстри оздоблювали барила традиційною рослинною орнаментикою: квіти, листя, завитки, кривулі, лапки, накапування, виноградні грона й т.д. В 1980-х роках опішненський гончар Микола Пошивайло вніс інновацію в декорування барил – це сюжетні композиції на теми народного побуту, створивши яскраві, узагальнені образи своїх сучасників, характеристичні сценки з народного життя кінця ХІХ- початку ХХ століття. Мовою мистецтва майстер увіковічнив визначальні риси ментальності українства.
Безперечно, такі твори є гідною окрасою колекції, вони викликають щирі захоплення наших відвідувачів та надихають на пізнання культурної спадщини українців.
Марія Яценко,
молодша наукова співробітниця
Наукового відділу – Меморіального музею-садиби гончарської родини Пошивайлів
центру збереження гончарної спадщини України
Національного музею-заповідника українського гончарства
Підписи до фото:
1. Гаврило Пошивайло (форма), Явдоха Пошивайло (мальовка). Барило. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ліплення, мальовка. Опішне, Полтавщина. 1960-1970-ті роки. 23,5х19,3х23 см. Фото Тараса Пошивайла.
2. Микола Пошивайло. Барило. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ліплення, вдавлювання, мальовка. Опішне, Полтавщина. 1974рік. 29,5х29,3х20 см. Фото Тараса Пошивайла.
3. Микола Пошивайло. Барило з левами. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ліплення, вдавлювання, ритування. Опішне, Полтавщина. 1969рік. 28,6х 29,7х25 см. Фото Тараса Пошивайла .
4. Микола Пошивайло. Барило «Бандуристки». Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ліплення, ритування, мальовка. Опішне, Полтавщина. 1980-ті роки. 27х 10х25 см. Фото Тараса Пошивайла.
5. Микола Пошивайло. Барило «Троїсті музики». Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ліплення, ритування, мальовка. Опішне, Полтавщина. 1980-ті роки. 23,5х 19х23 см. Фото Тараса Пошивайла.
6. Микола Пошивайло. Барило «Закохана пара». Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ліплення, ритування, мальовка. Опішне, Полтавщина. 1980-ті роки. 23х 18,2х24 см. Фото Тараса Пошивайла.
7-8. Гаврило Пошивайло (форма), Явдоха Пошивайло (мальовка). Баран-барило. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ліплення, мальовка. Опішне, Полтавщина. 1970-ті роки. 32,4х23,2х21,6см. Фото Тараса Пошивайла.