Версія сайту для планшетів в процесі розробки. Ви можете переглянути наш сайт на телефоні або комп’ютері

«В однім барилі мед і вино не помішаються» 

«В однім барилі мед і вино не помішаються» 

(народне прислів’я, Полтавщина).

Серед різноманіття гончарного посуду, який експонується в Меморіальному музеї-садибі гончарської родини Пошивайлів своєю вишуканістю вражають барила. Їх використовували для тримання напоїв, зокрема наливки, вина, меду, квасу. Форма барила складна: тулуб у вигляді діжки, стоїть на чотирьох ногах, зверху вузька, коротка шия з покришкою. Для зручності перенесення примазували вухо. Опішненські майстри оздоблювали барила традиційною рослинною орнаментикою: квіти, листя, завитки, кривулі, лапки, накапування, виноградні грона й т.д. В 1980-х роках опішненський гончар Микола Пошивайло вніс інновацію в декорування барил  – це сюжетні композиції на теми народного побуту, створивши яскраві, узагальнені образи своїх сучасників, характеристичні сценки з народного життя кінця ХІХ- початку ХХ століття.  Мовою мистецтва майстер  увіковічнив визначальні риси ментальності українства.

Безперечно,  такі твори є гідною окрасою колекції,  вони  викликають  щирі захоплення наших відвідувачів та  надихають на пізнання культурної спадщини українців.

Марія Яценко
молодша наукова співробітниця 
Наукового відділу – Меморіального музею-садиби гончарської родини Пошивайлів 
центру збереження гончарної спадщини України
Національного музею-заповідника українського гончарства

Підписи до фото:

1. Гаврило Пошивайло (форма), Явдоха Пошивайло (мальовка). Барило. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ліплення, мальовка. Опішне, Полтавщина. 1960-1970-ті роки. 23,5х19,3х23 см. Фото Тараса Пошивайла.

2. Микола Пошивайло. Барило. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ліплення, вдавлювання, мальовка. Опішне, Полтавщина. 1974рік. 29,5х29,3х20 см. Фото Тараса Пошивайла.

3. Микола Пошивайло. Барило з левами. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ліплення, вдавлювання, ритування. Опішне, Полтавщина. 1969рік. 28,6х 29,7х25 см. Фото Тараса Пошивайла .

4. Микола Пошивайло. Барило «Бандуристки».  Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ліплення, ритування, мальовка.  Опішне, Полтавщина. 1980-ті роки. 27х 10х25 см. Фото Тараса Пошивайла.

5. Микола Пошивайло. Барило «Троїсті музики».  Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ліплення, ритування, мальовка.  Опішне, Полтавщина. 1980-ті роки. 23,5х 19х23 см. Фото Тараса Пошивайла.

 6. Микола Пошивайло. Барило «Закохана пара».  Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ліплення, ритування, мальовка.  Опішне, Полтавщина. 1980-ті роки. 23х 18,2х24 см. Фото Тараса Пошивайла.  

7-8. Гаврило Пошивайло (форма), Явдоха Пошивайло (мальовка). Баран-барило. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ліплення, мальовка. Опішне, Полтавщина. 1970-ті роки. 32,4х23,2х21,6см. Фото Тараса Пошивайла.

(народне прислів’я, Полтавщина).

Серед різноманіття гончарного посуду, який експонується в Меморіальному музеї-садибі гончарської родини Пошивайлів своєю вишуканістю вражають барила. Їх використовували для тримання напоїв, зокрема наливки, вина, меду, квасу. Форма барила складна: тулуб у вигляді діжки, стоїть на чотирьох ногах, зверху вузька, коротка шия з покришкою. Для зручності перенесення примазували вухо. Опішненські майстри оздоблювали барила традиційною рослинною орнаментикою: квіти, листя, завитки, кривулі, лапки, накапування, виноградні грона й т.д. В 1980-х роках опішненський гончар Микола Пошивайло вніс інновацію в декорування барил  – це сюжетні композиції на теми народного побуту, створивши яскраві, узагальнені образи своїх сучасників, характеристичні сценки з народного життя кінця ХІХ- початку ХХ століття.  Мовою мистецтва майстер  увіковічнив визначальні риси ментальності українства.

Безперечно,  такі твори є гідною окрасою колекції,  вони  викликають  щирі захоплення наших відвідувачів та  надихають на пізнання культурної спадщини українців.

Марія Яценко
молодша наукова співробітниця 
Наукового відділу – Меморіального музею-садиби гончарської родини Пошивайлів 
центру збереження гончарної спадщини України
Національного музею-заповідника українського гончарства

Підписи до фото:

1. Гаврило Пошивайло (форма), Явдоха Пошивайло (мальовка). Барило. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ліплення, мальовка. Опішне, Полтавщина. 1960-1970-ті роки. 23,5х19,3х23 см. Фото Тараса Пошивайла.

2. Микола Пошивайло. Барило. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ліплення, вдавлювання, мальовка. Опішне, Полтавщина. 1974рік. 29,5х29,3х20 см. Фото Тараса Пошивайла.

3. Микола Пошивайло. Барило з левами. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ліплення, вдавлювання, ритування. Опішне, Полтавщина. 1969рік. 28,6х 29,7х25 см. Фото Тараса Пошивайла .

4. Микола Пошивайло. Барило «Бандуристки».  Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ліплення, ритування, мальовка.  Опішне, Полтавщина. 1980-ті роки. 27х 10х25 см. Фото Тараса Пошивайла.

5. Микола Пошивайло. Барило «Троїсті музики».  Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ліплення, ритування, мальовка.  Опішне, Полтавщина. 1980-ті роки. 23,5х 19х23 см. Фото Тараса Пошивайла.

 6. Микола Пошивайло. Барило «Закохана пара».  Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ліплення, ритування, мальовка.  Опішне, Полтавщина. 1980-ті роки. 23х 18,2х24 см. Фото Тараса Пошивайла.  

7-8. Гаврило Пошивайло (форма), Явдоха Пошивайло (мальовка). Баран-барило. Глина, ангоби, полива, гончарний круг, ліплення, мальовка. Опішне, Полтавщина. 1970-ті роки. 32,4х23,2х21,6см. Фото Тараса Пошивайла.